Actualitzat 01/12/2015 17:38

Woody Allen: 10 pel·lícules essencials

Woody Allen on location film shoot for Untitled Woody Allen Summer Projecting Fi
WOODY ALLEN/CORDON PRESS

   MADRID, 1 Des. (EDIZIONES)

Aquest dimarts 1 de desembre Woody Allen, el prolix i talentós cineasta de Nova York, compleix 80 anys. I ho fa, tal com li és constant des de fa dècades, amb nous projectes a sobre de la taula però amb la novetat que en aquesta ocasió un d'ells --la sèrie de sis capítols que prepara per a Amazon Studios-- no està destinat a la gran sinó a la petita pantalla.

   A l'espera de veure com es desenvolupa Allen en un mitjà que especialment com a guionista no li és totalment aliè però que està lluny de ser el seu ecosistema natural, aquí teniu 10 títols dels més de 50 que aspiren a recompondre un decàleg bàsic que resumeixi la filmografia essencial d'un cineasta genial i constant que continua fidel a la seva cita anual amb la cartellera. I per molts anys.

TOMA EL DINERO Y CORRE (1969)

   Virgil Starkwell, un inútil total que acaba convertit en el pitjor lladre de bancs de la història, va ser el seu primer personatge. Tota una declaració d'intencions en una primera pel·lícula que va marcar no només la imatge d'Allen amb vista al públic, sinó també el to de la seva filmografia més primerenca.

ANNIE HALL (1977)

   El 1997 Allen va signar la que per a molts, entre ells, els acadèmics de Hollywood, és la seva pel·lícula més rodona. Amb la història d'Alvy Singer i la seva relació amb la magnètica, i també neuròtica, Annie Hall, va guanyar quatre Oscars. Romàntica, a la seva manera, i memorable sens dubte.

MANHATTAN (1979)

   Una carta d'amor a la seva ciutat i a la música que neix, segons va confessar el mateix Allen, de la seva afició per l'obra del compositor George Gershwin. Diane Keaton, Mariel Hemingway, Michael Murphy i Meryl Streep són alguns dels noms que acompanyen el cineasta a la pantalla en un dels títols més emblemàtics de la seva filmografia.

ZELIG (1983)

   Una genialitat en forma de fals documental en el qual Allen posa veu i cara a Leonard Zelig, un camaleó humà, un home que farà el que sigui per encaixar. La increïble història de l'home canviant es va emportar, entre d'altres reconeixements, el Premi Pasinetti a millor pel·lícula al Festival de Venècia.

HANNAH I LES SEVES GERMANES (1986)

   Tres premis Oscar --millor actor de repartiment per a Michael Caine, millor actriu secundària per a Dianne Wiest i millor guió per al mateix Allen-- són els que va aconseguir amb aquesta lúcida comèdia familiar d'històries creuades i embolics sobre tres germanes de Nova York.

MISTERIÓS ASSASSINAT A MANHATTAN (1993)

   Diane Keaton, Alan Alda, Anjelica Huston i Jerry Adler formen, al costat del mateix Allen, els elements que s'aniran entrellaçant en el que possiblement és el thriller més hilarant de la història del cinema.

BALES SOBRE BROADWAY (1994)

   Dianne Wiest va aconseguir l'Oscar a la millor actriu de repartiment gràcies a la seva feina en aquesta comèdia ambientada en el món del teatre, en la qual Allen barreja un altre cop art i crim amb molt d'encert. El personatge de Cheech, un pinxo amb un talent sense parió per a la dramatúrgia, al qual dóna vida Chazz Palminteri, és sens dubte una de les més genials composicions de la seva filmografia.

DESMUNTANT HARRY (1997)

   Una altra nominació al millor guió va aconseguir Allen amb aquesta àcida comèdia paròdia-homenatge a Bergman, en la qual dóna vida a un escriptor que, ateses les excessives referències autobiogràfiques que inclou als seus treballs, no és gaire estimat per la seva família i amics.

MATCH POINT (2005)

   Allen va viatjar a Londres per encara més glòria de la seva filmografia i de Scarlett Johansson, la seva nova musa, per fer un brillant drama romàntic amb tocs de thriller fosc que es diferencia del to general de la seva filmografia. El menys Allen de tots els Woody Allen i per uns quants el millor.

MIDNIGHT IN PARIS (2011)

   Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald, Pablo Picasso, T. S. Eliot, Luis Buñuel i fins i tot Salvador Dalí se citen en aquesta deliciosa fantasia en la qual Allen submergeix el seu puntual alter-ego Owen Wilson en el que per a ell ha d'estar molt a prop de ser el paradís. Una pel·lícula amb la qual va guanyar l'Oscar al millor guió original i que és la seva cinta més taquillera als Estats Units.

Previa YoutubeCargando el vídeo....




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés