Actualitzat 23/03/2016 12:58

Unir els tramvies per la Diagonal costaria 175 milions i captaria 222.000 viatgers

Tranvía del Trambesòs. Barcelona. Sant Adrià de Besòs
EUROPA PRESS

Les obres podrien començar el 2017 i se suprimirien dos carrils de l'avinguda

   BARCELONA, 23 Març (EUROPA PRESS) -

   La unió de les dues línies del tramvia de Barcelona, el Trambaix i el Trambesòs, per la superfície de l'avinguda Diagonal suposaria un cost de 175 milions euros en 30 anys i captaria 222.000 viatgers diaris, i alhora permetria que deixessin de circular 12.500 vehicles cada dia, ja que els usuaris apostarien més pel transport públic.

   Aquesta és l'alternativa més ben valorada pels estudis elaborats pels equips tècnics de l'Ajuntament de Barcelona, en els quals han participat 50 professionals i que han presentat aquest dimecres en una roda de premsa la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal.

   Les alternatives previstes en els estudis són la unió de les dues línies del tramvia per la Diagonal, però de manera soterrada --amb un cost de 475 milions i 236.000 viatgers--, la unió pels carrers Urgell i Provença --210 milions i 189.000 usuaris--, i a través d'autobusos elèctrics entre Zona Universitària i Glòries --20 milions i 49.000 viatgers--.

   Seguint amb la unió de les dues línies de tramvia per la Diagonal en superfície, aquest projecte assoliria 118.000 nous usuaris, 82.000 dels quals procedirien d'altres opcions de transport públic, 15.000 del vehicle privat, 9.000 usuaris que anteriorment anaven a peu i 12.000 que fins ara no feien aquest recorregut --l'opció del túnel per la Diagonal és la que atrauria un nombre més elevat de nous usuaris, 132.000--.

   L'alternativa de la Diagonal en superfície suposa un estalvi de temps per als viatgers de 2,5 minuts diaris, 205.000 minuts en total, així com una caiguda de la congestió a la capital catalana d'un 0,4%, un percentatge que suma la reducció de vehicles privats i modificacions viàries; el túnel per la Diagonal permetria una caiguda de la congestió de l'1,8%, pel carrer Provença augmentaria un 0,2%, i amb l'autobús elèctric repuntaria un 0,5%.

   Pel que fa a costos mediambientals, la connexió en superfície per la Diagonal suposaria una disminució de 2.300 tones de diòxid de carboni, davant les 4.100 que es reduirien amb l'opció del túnel, 560 per Provença i 2.000 amb l'autobús elèctric.

11% DE RETORN D'INVERSIÓ

   En definitiva, el Govern municipal d'Ada Colau ha defensat l'alternativa de la unió de les dues línies del tramvia per la superfície de l'avinguda Diagonal com la "més coherent" amb el Pla Director d'Infraestructures 2011-2020, el Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 i el desplegament de la nova xarxa de bus.

   A més, suposa una tornada de la inversió de l'11%, molt per sobre de les altres opcions: 1% amb el túnel, per la Diagonal, -6% per Provença i -3% amb la línia d'autobús.

   Sanz ha indicat que aquesta unió preveurà la supressió de dos carrils de l'avinguda i que les obres, si el projecte supera consens municipal, podrien començar el 2017, si bé no ha precisat el termini dels treballs a falta del pla constructiu.

CONCESSIÓ

   Preguntada pel rescat de la concessió a l'empresa Tram, Sanz ha sostingut que la gestió de la xarxa s'haurà de valorar a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), si bé ha incidit que des de l'executiu municipal "sempre s'ha defensat una participació més alta pública en el model de gestió" del tramvia.

   Actualment, el Trambaix i el Trambesòs transporten conjuntament un total de 91.000 viatgers diaris, i sumen una extensió de 29 quilòmetres i 56 estacions, i el servei presenta increments anuals superiors al 3%, de manera que ha passat de 13 milions d'usuaris el 2005 a 25,4 milions el 2015.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés