Actualitzat 30/03/2017 14:34

La unió del tramvia també preveu millores urbanístiques en la Diagonal fins a Glòries

"Serà una avinguda emblemàtica en el món sobre mobilitat sostenible", segons Macias

BARCELONA, 6 nov. (EUROPA PRESS) -

L'encarregat de la direcció estratègica de la unió del tramvia de Barcelona, Pere Macias, assegura que la connexió anirà previsiblement lligada a una millora urbanística de l'avinguda Diagonal, especialment entre la plaça de les Glòries i el passeig de Gràcia, perquè "quedi amb uns estàndards com està a l'altre costat".

"Hi ha dos 'diagonals', i el projecte del tramvia inclou fer una única Diagonal", ha assegurat en una entrevista d'Europa Press, pel que desenvoluparan projectes sobre la reurbanització del tram, malgrat que després haurà de tractar-se i recordar-se la seva eventual execució i pressupost.

Exposa que la unió del tramvia --operació sobre la qual està buscant suports necessaris en l'oposició-- implicaria un increment de la qualitat urbana de la ciutat: "Barcelona viurà un abans i un després, i la Diagonal serà una avinguda emblemàtica en el món sobre polítiques de mobilitat sostenible".

Sobre la reforma ja portada a terme durant l'anterior mandat de l'exalcalde Xavier Trias (CiU) en el tram entre la plaça Francesc Macià i el passeig de Gràcia, ha destacat que ha funcionat i es respectarà: "Potser es faci algun petit ajust, però és una bona solució. No farem passar el tramvia per aquí. Quan una cosa funciona, val la pena mantenir-lo".

SENSE CALENDARI

Admet que "encara no es pot establir un calendari precís, seria molt aventurat", i sosté que el primer assumpte és definir bé el projecte, acordant-lo en el marc de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), i aconseguir el consens necessari entre els grups municipals, a més del suport de la ciutadania, quelcom que assegura que percep en les trobades amb veïns.

El també exconseller del Govern de Jordi Pujol ha recordat es va convocar un concurs per a l'assistència tècnica per redactar l'estudi informatiu, que confia que estigui llest en 2017, quan també preveu que pugui sotmetre's a informació pública per després prendre decisions "que tinguin el suficient nombre de suports per tirar endavant".

BUSCANT CONSENS

"Nosaltres esperem que hi haurà suport polític", ha destacat Macias, que ha explicat que han creat unes taules de treball bilaterals i que han parlat amb tots els grups municipals excepte el PP, que no ho ha fet per assumptes d'agenda, segons el grup municipal.

C's assegura que ha escoltat la proposta i que està en espera d'informes tècnics; ERC no ho descarta però demana estudiar totes les opcions i considera que hi ha altres prioritats, i la CUP defensa el tramvia si la seva gestió és pública, mentre que CiU manté la seva oposició al projecte i la seva aposta pels busos elèctrics.

Preguntat si el seu nomenament facilita o dificulta un acord amb CiU --ha estat portaveu de la formació al Congrés fins a 2015--, ha destacat: "Jo aquí faig un treball bàsicament tècnic que se m'ha demanat des de l'Ajuntament".

Sobre l'exigència de la CUP que la gestió pública --actualment el Trambaix i el Trambesòs estan gestionats per una empresa mixta amb una participació pública del 5%--, ha defensat que analitzen diversos models per ampliar la presència pública, però ha avisat: "La prioritat és que hi hagi transport públic. És millor que hi hagi transport públic que no que no hi hagi res".

Ha recordat que l'Ajuntament preveu finançar la infraestructura --quelcom que després tornarà l'ATM en les condicions que es fixin en un futur conveni--, pel que ha destacat: "Si la via de Francesc Macià a Glòries és pública, ja haurem guanyat un percentatge important de públic".

50 MILIONS

La inversió prevista per a la infraestructura és d'uns 50 milions d'euros --per a aspectes com les vies, les catenàries i les estacions--, que s'inclouen en els 175 milions a 30 anys previstos, en els que s'engloben altres elements com la compra i la renovació de material.

Ha recordat que un estudi sobre l'explotació del nou tram --que depèn de l'ATM-- detallarà com deurien unir-se les línies existents; el nombre de vehicles necessari; la freqüència dels combois i la semaforització, entre d'altres aspectes.

NO ES FARÀ PER FASES

Preguntat per si de cas preveuen instal·lar el tramvia per fases, ha assegurat que en aquest moment no tenen "cap previsió" de fer-ho, tot i que ha insistit que els estudis analitzaran com portar a terme les obres, incloent si es faran per trams, i per on haurien de començar, quelcom que consideren que podria fer-se per Glòries, que les seves obres no influiran en el tramvia, segons ell.

Ha assegurat que prioritzaran la seguretat per evitar accidents i que analitzaran diverses possibilitats en els estudis --com el que implicaria soterrar algun tram, després que grups municipals hagin demanat estudiar totes les opcions-- i que estan desenvolupant també un estudi dels elements en el subsòl --que inclouen refugis antiaeris--, tot i que ha garantit: "La millor opció amb diferència és fer-ho en superfície. És de sentit comú".

Ha recordat que la instal·lació del tramvia implicarà que es perdi un carril de circulació per sentit, i ha destacat que la regulació semafòrica és un dels assumptes en els quals treballen més intensament --amb un estudi que inclourà una microsimulació dels encreuaments-- perquè sigui positiva per al tramvia però també per als autobusos i la Nova Xarxa de Bus, i afegeix: "Si funcionen bé per als busos, també ho faran òbviament per als cotxes".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés