Actualitzat 21/01/2016 10:48

El sistema solar pot tenir un Planeta Nou

Recreación artística del planeta Nueve
CALTECH/R. HURT (IPAC)

MADRID, 20 Gen. (EUROPA PRESS)

Investigadors de Caltech han trobat evidències de l'existència d'un planeta gegant en els confins del Sistema Solar. El Planeta Nou estaria traçant una estranya òrbita molt allargada.

L'objecte té una massa de 10 vegades superior a la de la Terra i orbita unes 20 vegades més lluny del Sol que la Terra, de fet, tardaria entre 10.000 i 20.000 anys a fer una volta completa al voltant de l'estrella.

Els investigadors, Konstantin Batygin i Mike Brown, van descobrir l'existència d'aquest planeta a través del modelatge i un ordinador de simulacions matemàtiques, però encara no han observat l'objecte directament.

"Seria un novè planeta real. Només hi ha hagut dos planetes verdaders descoberts des de l'antiguitat, i aquest seria un tercer", ha assenyalat Brown.

L'expert ha explicat que aquest novè planeta és prou gran perquè no hi hagi cap debat sobre si és un verdader planeta, com va passar amb Plutó en el seu moment que, per la seva mida, va ser 'expulsat' de la llista de mons del Sistema Solar.

A diferència d'aquesta classe d'objectes més petits, ara coneguts com a planetes nans, el Planeta Nou domina gravitacionalment el seu veïnatge del Sistema Solar. De fet, domina una regió més gran que qualsevol dels altres planetes coneguts, segons ha indicat Brown, que ha publicat el seu treball a 'Astronomical Journal'.

Els científics esperen que aquesta troballa ajudi a explicar una sèrie de característiques misterioses dels objectes més enllà de Neptú, les restes gelades i runes que es troben en el conegut com a Cinturó de Kuiper, informa Caltech.

"Tot i que al principi érem bastant escèptics en què podria existir aquest planeta, investiguem la seva òrbita i el que significaria per al Sistema Solar exterior", ha assenyalat Batygin.