Actualitzat 29/12/2016 12:49

Les estacions de l'L10 del Metro de Foneria i Foc Cisell obriran a començament del 2018

Janet Sanz, Ada Colau, Oriol Junqueras y Josep Rull
EUROPA PRESS

El Govern destinarà 40 milions de la compra d'immobles per part de l'Ajuntament

BARCELONA, 27 Des. (EUROPA PRESS) -

El vicepresident de la Generalitat, Oriol Junqueras, i l'alcaldessa Ada Colau han signat un acord pel qual l'Ajuntament comprarà immobles del Govern per 40 milions perquè aquests es destinin a l'L10 Sud del Metro amb la finalitat d'obrir a començament del 2018 les noves estacions de Foneria i Foc Cisell, als barris de la Marina.

Els immobles que adquirirà el Consistori inclouen l'edifici de la Llotja, ubicat al carrer Avinyó; dos grans peces de l'àmbit de Can Batlló, i part de les antigues Cotxeres Borbó, entre altres espais que els destinarà a equipaments i a habitatge públic, ha explicat Colau en roda de premsa al costat del conseller de Territori, Josep Rull, i de la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz.

El conveni permetrà fer arribar el Metro als barris de la Marina del Port i la Marina del Prat Vermell per potenciar aquesta zona i donar resposta a una històrica reivindicació dels veïns de l'entorn, per la qual cosa es tracta d'un acord que és "de justícia", segons Colau, que ha ressaltat que les estacions obriran en una àrea amb un potencial de servei de 70.000 persones.

Han recordat que el cost de les dues estacions està valorat en uns 44 milions d'euros, per la qual cosa hauran de treballar per ampliar el conveni per als quatre milions restants estudiant nous immobles, tot i que han optat per signar ja l'acord per poder avançar mentre decideixen quina nova peça incorporen per obtenir aquests altres quatre milions.

Sanz ha destacat que l'arribada del Metro als barris de la Marina pretén "cosir les connectivitats necessàries" --cosa que considera que ha de completar-se amb el desbloqueig del tram central de l'L9--, fet que Junqueras ha afegit que aquestes noves estacions permetran connectar aquesta zona amb Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i amb les L1, L5 i L3 del Metro en diverses connexions.

Preguntada per quan podrien entrar en funcionament els nous espais i sobre els seus usos, Colau ha destacat que ho estan debatent però que preveuen ubicar habitatges i equipaments per a iniciatives de coproducció de polítiques públiques a Can Batlló --on ha adquirit dues naus i cinc solars--, mentre que l'antiga Llotja --també coneguda com l'edifici del Borsí-- tindrà usos veïnals, i l'espai de Cotxeres Borbó es destinarà a equipament, possiblement a una guarderia.

TRAM CENTRAL

L'acord no inclou continuar amb el tram central de l'L9 --que ha d'unir la Sagrera amb Zona Universitària--, tot i que Rull ho ha fixat com una prioritat, malgrat que abans pretén desbloquejar les dues parades de l'L10 Sud a l'Hospitalet de Llobregat --Ildefons Cerdà i Provençana--, per a les quals han creat una comissió bilateral amb l'Ajuntament, amb el qual abordar mecanismes diferents dels acordats amb Barcelona.

Ha explicat que aquestes dues estacions situades a l'Hospitalet tenen un cost previst d'uns 39 milions d'euros, i ha assegurat que el seu objectiu és que, quan obrin les de Foneria i de Foc Cisell, "a l'Hospitalet tinguin la certesa que s'han reactivat les obres i que, amb un termini raonable, entraran en funcionament".

Rull, que ha destacat que les obres no es van detenir després de l'entrada en servei de l'L9 a l'Aeroport del Prat, ha ressaltat que el nombre d'usuaris dels diversos ramals de la línia s'incrementarà "de manera molt considerable" quan entri en funcionament el tram central, per la qual cosa aquest és el que dóna el sentit de mobilitat a l'L9.

Ha insistit que el seu objectiu és repensar l'arquitectura financera d'aquest tram central per poder completar la infraestructura, per la qual la Generalitat destina uns 450 milions anuals a pagar les constructores cànons "com si l'obra estigués acabada", cosa que lamenta i veu com una paradoxa.

"Tenim enterrats 2.000 milions d'euros gairebé acabats sense servei", ha asseverat Rull, qui ha criticat aquesta gestió i ha assegurat que han après que no té sentit fer-ho tot de cop, per la qual cosa advoca per anar posant en servei els trams en els quals s'injecti inversió i per arribar a un acord de finançament --també amb les empreses concessionàries-- per a desbloquejar aquest tram, amb un acord que vol tancar en el primer semestre del 2017.

COL·LABORACIÓ ENTRE ADMINISTRACIONS

Colau ha assegurat que l'arribada del Metro beneficiarà els veïns dels barris de la Marina però també al conjunt de la ciutat perquè millorarà la connexió, i ha recordat que és un acord que va arribar a amb el grup municipal d'ERC --el líder municipal del qual, Alfred Bosch, ha acudit a la firma de l'acord-- i que va formalitzar amb el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, el febrer.

Junqueras i Colau han coincidit a destacar la importància de treballar conjuntament en assumptes d'interès ciutadà malgrat dificultats tècniques i econòmiques i discrepàncies que ha assenyalat l'alcaldessa, qui ha defensat que calia prioritzar aquesta infraestructura més enllà de les competències --les obres i inversions del metro corresponen al Govern català--, per la qual cosa "l'Ajuntament ha de fer tot el que estigui a les seves mans per facilitar-la com més aviat millor".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés