Actualitzat 01/02/2016 13:40

L'Ajuntament estrena el domini '.barcelona' amb el web participatiu sobre el PAM

 Ada Colau
EUROPA PRESS

El procés inclourà 300 cites presencials el contingut de les quals també estarà disponible en el web

   BARCELONA, 1 Febr. (EUROPA PRESS) -

   L'Ajuntament de Barcelona inclourà la participació ciutadana en el procés d'elaboració del Programa d'Actuació Municipal (PAM) i els Programes d'Actuació de Districte (PAD) abans de la seva aprovació definitiva, mitjançant prop de 300 cites presencials i una nova plataforma digital, 'decidim.barcelona', que utilitza per primera vegada aquest domini.

   En una roda de premsa aquest dilluns juntament al tinent d'alcalde Jaume Asens i l'investigador de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Arnau Monterde, la regidora de participació, Gala Pin, ha destacat que l'objectiu del Govern d'Ada Colau és "arribar a gent que habitualment no participa, donar protagonisme als barris i propiciar el debat col·lectiu" per avançar cap a la coproducció de les polítiques públiques.

   Asens ha detallat que el procés sobre el PAM i els PAD ha començat aquest mateix dilluns --el web ja està en marxa-- i s'allargarà fins a la primera setmana d'abril. Després s'elaborarà un document amb les propostes que s'aprovarà inicialment abans de l'estiu i que, després de la fase d'exposició pública, pretenen aprovar definitivament en el ple del juliol.

   Després de recordar que la proposta del PAM presentada pel Govern municipal està estructurada en cinc eixos --drets socials, activitat econòmica, dret a un entorn saludable, participació i el compromís de Barcelona cap al món--, ha ressaltat que el procés participatiu "té a veure amb la ferma convicció de la importància i la capacitat de decisió dels ciutadans", una cosa que ha ressaltat que va permetre que BComú guanyés les eleccions municipals del maig.

PLATAFORMA PIONERA

   Monterde ha destacat que el procés combinarà la participació presencial amb la digital, en un web que recollirà tant les propostes aportades per la ciutadania digitalment com les que sorgeixin de les 300 cites presencials, que inclouran 50 trobades d'àrees i més de 200 als districtes, que es llistaran en el web.

   Ha assenyalat que pretenen crear un "ecosistema de participació per a tota la ciutadania" ha través d'una plataforma que ha qualificat de pionera per combinar la interacció en els espais digitals i presencials, una cosa que defensa que retroalimenta i beneficia els dos debats.

58.000 EUROS

   "Per primera vegada s'usa el domini '.barcelona', i és en l'àmbit de la participació; em sembla bonic", ha ressaltat Pin, que ha assenyalat que la plataforma s'ha dissenyat en codi obert --pretenen que altres ciutats puguin usar-lo-- i en base al del web posat en marxa per l'Ajuntament de la capital espanyola 'decide.madrid.es'.

   Preguntada pels periodistes, ha destacat que la plataforma s'ha desenvolupat en diverses fases i que ha tingut un cost total de 58.000 euros, i després ha assenyalat que en altres mandats ja es van impulsar processos participatius sobre el PAM i els PADS i que confien que la participació augmenti en combinar el web amb els actes presencials.

   Ha destacat que la plataforma digital permetrà navegar per les propostes, obrir debats sobre les que s'han realitzat, incorporar noves mesures --per a això cal ser més de 16 anys-- i donar suport a les existents --per a la qual cosa cal estar empadronat a la ciutat--, a més de consultar mapes sobre les cites presencials i les actes de les ja celebrades, que actualitzaran cada 15 dies.

   La regidora ha explicat que les propostes que rebin més suports passaran a una següent fase en la qual s'estudiarà la seva viabilitat tècnica i, si els serveis tècnics certifiquen que es tracta de mesures viables, es valoraran políticament, un procés del qual es podrà consultar l'evolució en el web.

OFICINA SOBRE EL PROCÉS

   A més, el procés inclou la posada en marxa de l'Oficina del PAM-PADs, que s'ubicarà al Saló Ciutat del consistori, estarà oberta al públic a partir del 15 de febrer i estarà formada per personal de l'àrea, que coordinarà el suport intern al conjunt del procés i distribuirà material per facilitar el desenvolupament operatiu dels espais participatius, entre altres funcions.

   Inclourà també una comissió tècnica --formada per un referent de cada districte i un de cada àrea de l'Ajuntament-- per concretar els espais de participació, la coordinació i el seguiment del procés, i també tindrà la participació dels districtes i les àrees del consistori.

CONTRACTACIONS EXTERNES

   Es formaran equips dinamitzadors que participaran en la posada en marxa dels espais i els debats a través de 15 lots, que s'adjudicaran per concurs públic de manera que cada equip podrà ser contractat com a màxim per a tres lots, mitjançant un sistema que destaquen que afavoreix l'adjudicació a petites empreses.

   Preguntada pels periodistes, Pin ha recordat que altres ajuntaments i també el de Barcelona en mandats anteriors han fet contractacions externes --"sense la 'llei Montoro', possiblement ens ho podríem estalviar", ha criticat--, i després ha garantit que la coordinació tècnica i la que es presta des de l'oficina la porten a terme tècnics de l'àrea de Participació.

   "L'estructura de l'Ajuntament, que fa un esforç durant dos mesos i mig, ha de poder tenir un suport, sempre que el procés estigui pilotat per l'Ajuntament", ha ressaltat Pin, que ha insistit que la part més important del procés és municipal.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés