Actualitzat 30/03/2016 14:07

Consells per fer servir les xarxes socials per aconseguir feina

Social media
CC

MADRID, 30 Mar. (EDIZIONES/Portaltic)

   Buscar feina o augmentar la teva visibilitat professional a través d'Internet és una cosa a l'ordre del dia. Gràcies a pàgines com Infojobs, milers d'ofertes de feina estan a tan sols un parell de clics de distància, que permeten accedir així a possibles llocs de feina que, potser, no t'hauries assabentat d'una altra manera. Però, què pinten les xarxes socials en això?

   Facebook, Twitter, LinkedIn. Moltes xarxes socials són presents en la vida professional i personal de la gent. Serveixen com a font d'informació o contacte, entre d'altres coses. Aquest tipus de plataformes són mitjans massificats als quals tothom té accés amb tan sols crear un compte, ja siguis una persona qualsevol o una empresa.

   El flux de comunicació aquí és constant i instantani, fet que afavoreix que el teu perfil professional pugui difondre's més i millor, però cal tenir molta cura de la manera que es mostra i com es mostra, ja que, a menys que s'hagi fet un bon cop d'ull a l'apartat de privacitat, tothom té accés a la informació o imatge del teu perfil.

   Cada vegada són més les empreses que naveguen per Internet a la recerca de perfils que s'adaptin a la seva manera de treballar, de la mateixa manera que publiquen les seves últimes notícies en les xarxes, i poden donar a conèixer si tenen algun lloc de treball lliure, cosa que no has de desaprofitar.

   Utilitzar bé les xarxes socials pot ser molt beneficiós per a tu si estàs buscant activament feina, per donar-te a conèixer i fer contactes. Vols saber com treure-li tot el partit possible a aquestes plataformes? No et perdis aquests consells.

SEPARA ALLÒ PERSONAL DEL MÓN LABORAL

Els departaments de recursos humans no només busquen perfils que s'adaptin a les empreses, sinó que també hi busquen en informació personal amb vista a fer-se una idea de com és l'usuari i de si realment pot encaixar a l'equip.

Si crees perfils exclusivament professionals t'assegures que la teva experiència i coneixements estan a poc més que un cop d'ull, a més que és més senzill cuidar el que dius o comparteixes perquè no se surti d'aquests límits.

Separar les teves xarxes personals de les laborals fa que privatitzar la teva vida personal sigui més senzill. Tenir comptes de Facebook, Twitter o Instagram d'accés restringit t'ajuda a què la teva vida quedi restringida a uns pocs, a qui realment t'interessa, però, a canvi, no permets que desconeguts, entre els quals hi ha possibles reclutadors interessats en tu, accedeixin a la teva informació.

Si crees un compte professional en cada xarxa, no t'hauràs de preocupar per aquests aspectes. Així tampoc t'arrisques que pugui haver-hi determinat contingut amb el qual les empreses puguin fer-se enrere a l'hora d'oferir-te algun tipus d'oferta.

Aquest aspecte, a més, va molt unit amb el punt següent.

DÓNA UNA IMATGE DE SERIETAT I DE RESPONSABILITAT, PERÒ DE MANERA MODERADA

La responsabilitat i la serietat són dos criteris essencials en qualsevol lloc de feina, i una de les coses en què es fixen primer a l'hora de llegir la teva informació personal o quan fas una entrevista. Així i tot, ser totalment seriós tota l'estona, pot denotar una imatge de fredor que pot no agradar, ja que el sentit de l'humor i el poder xerrar amb les persones són altres de les dues qualitats que milloren l'ambient de treball.

Compagina el fet de ser responsable amb certs comentaris, entrades o escrits una mica més lliures o casuals per donar una imatge més completa de tu. També és important que si reps algun comentari el contestis sempre que sigui possible, així mostraràs la teva faceta més pròxima i, per què no, el teu do de gents.

En les xarxes socials un aspecte clau és la fotografia de perfil. No facis aquí cap ximpleria i posa-hi una bona imatge, no una de la qual puguis penedir-te pel que es veu o per com puguin interpretar-la els qui accedeixen als teus dominis.

MANTÉN LES TEVES XARXES ACTUALITZADES

Que entrin en les teves xarxes socials i les vegin desactualitzades o sense cap tipus d'activitat és un fet que no et beneficia en absolut.

Mantenir sempre la teva informació de contacte, acadèmica o laboral actualitzada és essencial perquè els qui arribin a tu sàpiguen tot el que han de saber, fins a l'últim detall important que pugui fer-los decantar-se per tu com el seu pròxim treballador.

A més, entrar en el teu perfil públic de Twitter, Facebook i, sobretot LinkedIn i veure que no hi ha cap tipus d'activitat ni res interessant des de fa setmanes o mesos pot incitar que pensin que, si es posen en contacte amb tu d'alguna manera, no els contestaràs, fet pel qual tens més possibilitats que deixin el teu perfil de banda.

Actualitza les teves xarxes, tant la informació d'interès, com les d'interacció o comentaris, d'una manera constant, sense oblidar-te de tenir una fotografia actualitzada.

TENS ESPAI PER EXPLICAR ALGUNA COSA SOBRE TU? APROFITA'L

Entrar en el teu Twitter i veure la teva biografia buida no és bonic. No hi ha res en la teva zona de presentació de Facebook? Malament. El Teu extracte de LinkedIn apareix sense omplir, com si t'acabessis de crear el teu compte o no t'interessés usar-la? Error.

Omplir aquest tipus d'espais és fonamental perquè les dades més importants sobre tu, o aquelles que vulguis que sàpiguen primer, estiguin a un senzill cop d'ull. A més, si arribes a tenir una entrevista amb una empresa i decideixen fer un volt per les teves xarxes, aquesta és una de les coses que miraran, tant per la informació que conté com per l'originalitat i redacció de la mateixa.

Si distribueixes bé aquests espais, alguns bastant limitats (Twitter), potser també et falta posar alguns dels teus èxits laborals més cridaners, on has treballat o en quin lloc treballes actualment.

COMPARTEIX CONTINGUTS INTERESSANTS DEL TEU SECTOR PROFESSIONAL

El fet més probable és que, si uses les xarxes socials per ajudar-te a buscar feina, tinguis més o menys clar què vols trobar. Per què? Perquè depenent de quina sigui la teva professió, intentaràs fer uns o altres contactes i, sobretot, publicaràs coses en relació amb aquesta.

Per posar un exemple. Un periodista especialitzat en tecnologia que utilitza aquestes plataformes per obrir-se camí en el món laboral necessitarà fer contactes de l'esmentat espai. Quina és la millor manera de fer-ho o de conèixer gent? Compartint gustos. Si publica informació referent a l'últim IPhone que ha sortit al mercat o de televisions intel·ligents serà més probable que aconsegueixi obrir-se forat en el seu sector.

Estar al dia de la informació professional més pròxima a tu i parlar d'aquesta t'obrirà moltes portes, així que no deixis de fer-ho.

SEGUEIX GRUPS, COMPTES O PÀGINES AFINS A TU

Aquest aspecte va de la mà amb l'anterior. Facis servir les xarxes socials que facis servir, a totes aquestes hi haurà perfils públics d'empreses o persones rellevants del teu sector, s'anomenin grups (LinkedIn), pàgines (Facebook) o simplement siguin comptes (Twitter).

En aquest tipus d'espais es publiquen notícies, comentaris i, en general, informació que pot ser del teu interès. Si, per exemple, decideixes unir-te a un grup o pàgina de LinkedIn o Facebook, pot ajudar-te a conèixer gent i a moure millor el teu currículum, cosa fonamental.

No perdis de vista que aquests grups, comptes o pàgines estiguin relacionats amb la teva especialitat laboral, ja que ho farà tot molt més fàcil --no és qüestió de buscar feina de redactor tecnològic posant-te en contacte amb espais relacionats amb el turisme, no?--.

UTILITZA DIVERSOS IDIOMES

Ets bilingüe? Treu-li partit i no t'ho pensis dues vegades abans de publicar contingut en diversos idiomes, sobretot si un d'aquests es tracta de l'anglès.

Determinades xarxes, com és el cas de LinkedIn, et donen l'oportunitat de crear perfils en diversos idiomes. En les que no, planteja't escriure el mateix dues vegades, no passa res, t'obrirà moltes portes el fet que gent de diferents idiomes puguin entendre el que dius i posar-se en contacte amb tu.

S'ET QUEDA CURT L'ESPAI? UTILITZA BLOGS

Twitter té un espai d'escriptura molt curt, de 140 caràcters. En aquest tipus de plataformes pots arribar a necessitar més espai per publicar el que vols dir o el que penses, moment en el qual entren en joc els blogs.

Els blogs són pàgines web que pots personalitzar per escriure sense un espai limitat. Tens moltes alternatives a l'hora de seleccionar quin tipus de plataforma et va millor o és més adequada amb els teus gustos i personalitat (Blogger, Tumblr, entre d'altres), però totes aquestes són una opció que s'ha de tenir en compte.

A més, pots utilitzar el teu blog com un espai en el qual escriure, guardar i ordenar, sota un mateix sostre, aquella informació que consideres important de la teva àrea professional o educativa: pot servir-te com a carta de presentació perquè la gent conegui, de manera més profunda, els teus interessos i aptituds.

SIGUES HONEST

En les xarxes socials, com que s'està a l'empara de l'anonimat d'Internet, pots trobar-te gent que no és qui diu ser o gent que sap o fa més del que realment fa o sap.

No utilitzis les xarxes socials com un mètode per engrandir o fer ostentació de les teves capacitats o de la teva experiència laboral anterior si el que dirà no és veritat. En el moment en el qual una empresa contacti amb tu a través d'aquestes plataformes i arribis a l'entrevista, t'atraparan, de la mateixa manera que si aconsegueixes pel teu compte l'esmentada entrevista i es topen amb tu en la xarxa social quan t'estan xafardejant.

La mentida no porta enlloc, i molt menys en el món laboral, on hauràs de demostrar, tard o d'hora, el que realment saps fer i la teva personalitat. Ser sincer és una qualitat molt cotitzada, no ho oblidis.

UTILITZA ELS CERCADORS DE LES PRÒPIES XARXES

Si busques feina activament, una cosa de la qual no et pots oblidar és d'utilitzar els propis cercadors de les xarxes, ja que és possible que et trobis amb alguna una altra sorpresa (si la muntanya no va a Mahoma, Mahoma va a la muntanya, no?).

Posar coses com "oferta de feina a Madrid" en les barres de recerca de Twitter o LinkedIn et portarà a veure diferents opcions en les quals persones o empreses han donat a conèixer que busquen gent per a una determinada feina.

Depenent, com tot, de la precisió de les paraules que utilitzis per buscar, o paraules clau, aconseguiràs arribar a més o menys ofertes que poden ser del teu interès.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés