Actualitzat 30/03/2017 19:24

Barcelona veu "insuficient" la nova directiva europea de límit de contaminants

Girling reconeix que la UE està per darrere dels Estats Units en qualitat de l'aire

BARCELONA, 11 nov. (EUROPA PRESS) -

La tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat a l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha considerat "necessària però no suficient" la nova directiva europea sobre reducció nacional de les emissions contaminants, que el Parlament europeu preveu aprovar aquest novembre.

Ho ha dit en el debat 'Qualitat de l'aire: reducció d'emissions contaminants a Europa', en què també ha participat l'eurodiputada i ponent de la modificació de la directiva, Julie Girling, i la directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Mercè Rius, a l'Oficina d'Informació a Barcelona del Parlament europeu.

Segons Janet Sanz, les ciutats, regions i estats "van tard" en molts àmbits per combatre la contaminació atmosfèrica, un repte que costa molt d'articular i executar, perquè implica a àmbits com la transformació urbana i la mobilitat sostenible.

Per això, ha reclamat a la UE "més ambició" per incorporar elements centrals i millorar la qualitat de vida de les persones, ja que la directiva europea de qualitat de l'aire no s'ha modificat des del 1999, i és la que ha de rebaixar els valors màxims dels contaminants als nivells que exigeix l'Organització Mundial de la Salut (OMS).

Julie Girling ha qualificat la normativa d'"acord ambiciós però factible" per reduir les morts com a conseqüència de la contaminació de l'aire per al 2025, i ha afegit que no està previst que es revisi l'esmentada directiva de qualitat de l'aire, malgrat que va generar molt debat quan es va discutir la norma de reducció nacional de contaminacions pendent d'aprovació.

En la línia de Sanz, l'eurodiputada ha sostingut que les ciutats han demanat més ambició, ja que els nivells més baixos de govern tenen problemes per impulsar mesures pel seu "cost i viabilitat", i ha advocat per reformes que permetin donar certesa jurídica i inversió.

Ha recordat que actualment la UE té sobre la taula 17 processos d'infracció pendents per incompliments per contaminació: "Hem de treballar perquè formin part del passat i recuperar el lideratge en qualitat de l'aire", ja que en aquest aspecte ha reconegut que la UE va per darrere dels Estats Units.

SE SUPEREN ELS NIVELLS MÀXIMS

El director del Laboratori d'Investigació Atmosfèrica-Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua (Idaea-Csic), Xavier Querol, ha dit que el 87% de la població respira nivells de PM2,5 que superen els valors; el 97% respira nivells superiors d'ozó, i el 85% supera l'exposició al benzopirè: "Un cotxe del 1992 emet com 35 cotxes d'ara".

Querol també ha demanat que es revisi la directiva de qualitat de l'aire, que s'adoptin els valors que exigeix l'OMS, que es converteixi el valor límit de benzopirè com obligatori, que es revisi l'estratègia d'ozó troposfèric, els valors límits pels contaminants de trànsit, i harmonitzar l'òxid de nitrogen a les polítiques europees, entre d'altres.

Rius ha destacat la importància de la coordinació entre els departaments de les diferents administracions i entre les institucions, i ha explicat que la Generalitat treballa en mesures per afrontar episodis de contaminació "de cara que siguin canvis estructurals", el que requereix un calendari de treball.

La Generalitat vol reduir entre un 25% i un 30% els vehicles en circulació, de manera que caldrà reforçar el transport públic en els accessos a Barcelona, millorar el transport de mercaderies i implementar una política de peatges amb criteris de qualitat de l'aire i no tant de canvi climàtic, eliminant la bonificació dels cotxes dièsel.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés