Publicat 04/04/2016 14:35

Barcelona reclama al Govern espanyol incrementar les aportacions al transport públic

La concejal de Movilidad de Barcelona y presidenta de TMB, Mercedes Vidal
EUROPA PRESS

Aborda amb Govern i AMB les condicions de la T-Mobilitat per augmentar el control públic

BARCELONA, 4 abr. (EUROPA PRESS) -

La regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, ha exigit aquest dilluns al Govern espanyol que "es comprometi amb el finançament del sistema de transport públic de proximitat", després que divendres oficialitzés que la seva aportació al sistema de Barcelona serà de 98,6 milions d'euros.

"Ha baixat des dels 200 milions el 2010, és una rebaixa de més de la meitat", ha lamentat Vidal en declaracions als periodistes, després del que ha defensat la necessitat de rebaixar les tarifes en un moment en què molts sectors de la població ho necessiten, cosa que adverteix que no es pot fer sense el compromís de totes les administracions.

Després de recordar que les aportacions del Govern espanyol se sumen al finançament del sistema --de la qual el 50% correspon a la Generalitat, el 25% a l'Ajuntament i l'altre 25% a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)--, ha avisat: "Cal un compromís més potent de la resta d'administracions, i així ho exigirem al nou Govern espanyol".

Ha criticat que, "en no haver suficients aportacions públiques, es va haver de recórrer al deute, i s'ha generat un volum de deute que pesa sobre el sistema per poder fer polítiques tarifàries futures", cosa que sosté que ha de debatre's sota els criteris de la Llei de finançament del transport públic, de la qual exigeix la seva implantació i desenvolupament.

La també presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha reiterat que aquest deute --de 500 milions acumulats, que es tornaran fins al 2031 segons el sistema de refinançament-- és "un llast" per a futures polítiques de tarifació.

"Qui sobretot ha augmentat les seves aportacions han estat els usuaris, amb increments de tarifes, i aquesta no és la manera de finançar el transport públic", ha dit Vidal, que ha descartat una futura pujada de preus.

ESPAI DE PARTICIPACIÓ

Ha demanat que el transport públic sigui per part del Govern espanyol "una prioritat dins de les polítiques públiques, com ho són la sanitat i l'educació, perquè no es pot esperar a finals d'any per veure quines partides queden, sinó que cal clarificar aquest sistema de finançament d'un servei bàsic".

Vidal ha ressaltat que, per abordar el sistema tarifari, han obert un espai de participació dins del Pacti per la Mobilitat en què col·lectius i entitats expressen les seves necessitats, que van tractar en una primera reunió amb els condicionants del sistema, entre els quals hi ha "l'endeutament fruit d'aquest finançament deficitari".

T-MOBILITAT

La regidora ha assenyalat que estan "intentant renegociar amb la Generalitat i el AMB" el contracte de la T-Mobilitat per augmentar el control públic, cosa sobre el que ha assegurat que s'està avançant amb un bon ritme de col·laboració, en les seves paraules.

Ha detallat que estan analitzant com incrementar aquest control públic dins del marc legal vigent, i ha concretat que revertir el contracte, ja adjudicat, podria tenir un cost d'entre 70 i 75 milions d'euros, per la qual cosa caldria modificar el contracte d'aquí als termes legals.

Vidal ha explicat que encara estan tractant l'assumpte amb Generalitat i AMB --ha destacat la seva bona predisposició-- i que després, si hi ha acord, hauran de negociar amb el grup d'empreses concessionari d'un projecte que considera "lesiu" per a l'interès públic.

Preguntada sobre les negociacions amb els treballadors de Metro --van fer vaga dissabte coincidint amb el partit entre el FC Barcelona i el Reial Madrid--, ha assenyalat que continuen avançant en el conveni, sobre el qual han arribat a acords però no els han aconseguit en assumptes com la retribució i les categories salarials, ha recordat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés