Actualitzat 31/03/2017 03:46

Barcelona limitarà la circulació de cotxes molt contaminants entre les rondes el 2020

Els restringiran en episodis contaminants el 2017 i donaran abonaments de transport públic si es donen de baixa

BARCELONA, 21 nov. (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Barcelona preveu restringir la circulació dels vehicles més contaminants a l'espai de la ciutat comprès entre les rondes, que passarà a considerar-se Zona de Baixes Emissions (ZBE), cosa que el Govern municipal encara ha d'estudiar si inclou o no a les mateixes rondes.

La tinent d'alcalde Janet Sanz ha explicat en roda de premsa que el Govern d'Ada Colau portarà a terme el 2017 una anàlisi per determinar quins tipus de vehicles tindran restringit el pas, i ha destacat que els més contaminants tampoc podran circular durant episodis d'alta concentració de diòxid de nitrogen (NO2) ja des de final del 2017.

Preguntada pels periodistes, ha dit que previsiblement aquesta restricció se centrarà en els vehicles que no comptin amb etiqueta distintiva ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT) --els més contaminants--, però que analitzaran després d'estudiar el parc de vehicles que circulen per la ciutat si aquesta restricció és o no suficient.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha garantit que treballaran per afectar "el mínim" de vehicles amb aquestes mesures, que també afectarà les motos --han d'estudiar encara les seves restriccions--, i ha dit que plantegen incentivar que els ciutadans donin de baixa els vehicles contaminants a canvi d'abonaments de transport públic --sobre la qual cosa treballen amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)-- i Bicing, que podrien ser anuals i en funció de la renda.

RECONEIXEMENT DE MATRÍCULES

El comissionat d'Ecologia, Frederic Ximeno, ha assenyalat que hauran de definir l'actuació de la Guàrdia Urbana davant de les restriccions de circulació d'aquests vehicles, i ha explicat que el Servei Català de Trànsit (STC) prepara un sistema de reconeixement de matrícules a les rondes de la ciutat.

Vidal ha ressaltat que també intentaran reduir la contaminació derivada de la circulació de vehicles de distribució de mercaderies --amb flotes verdes i microplataformes de distribució-- i de taxis, creant més parades per evitar que circulin buits i amb sistemes de comunicació en aquestes parades.

A més, el pla preveu impulsar el transport públic --amb la L10 sud de Metro, la nova xarxa de bus i connectant els tramvies--, impulsar les superilles i altres actuacions de pacificació, triplicar els quilòmetres de carrils bici, ampliar les zones d'aparcament regulat i condicionar el seu preu a la contaminació del vehicle, cosa que proposarà en les Ordenances Fiscals, que van ser rebutjades per l'oposició.

La comissionada de Salut, Gemma Tarafa, ha destacat que crearan també el 2017 un "sistema de vigilància" liderat per l'Agència de Salut Pública de Barcelona i altres agents per recollir dades de malalties afectades per la contaminació per portar a terme un seguiment de l'impacte de la qualitat de l'aire en la salut.

NOU PROTOCOL

Un nou protocol en casos d'episodi ambiental de contaminació entrarà en funcionament l'1 de gener, i en episodis per NO2 preveu restringir la circulació dels vehicles més contaminants --a partir de final d'any-- i impulsar abonaments de transport públic a preus reduïts, cosa que Vidal ha dit que és un assumpte "encara en negociació" amb la Generalitat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Quan es declari un cas d'avís preventiu de NO2, es reforçarà l'oferta de transport públic amb més vehicles i freqüència; es prioritzarà el transport públic obrint més carrils bus-VAO --a partir de final del 2017--, i s'activaran campanyes de sensibilització i comunicació.

En casos d'episodis per partícules, es prohibiran activitats polsegoses en obres, mentre que, en cas d'avís, s'activaran campanyes de sensibilització, es prohibirà l'ús de bufadors, s'intensificarà el control del compliment del pla d'ambientalització de les obres i es regarà amb aigua freàtica parcs i places no asfaltats, entre altres mesures.

CREUERS

Preguntat per la contaminació que generen els creuers, Sanz ha assegurat que l'Ajuntament es coordina amb el Port de Barcelona, i ha advocat perquè s'avanci en l'electrificació de la infraestructura perquè els creuers funcionin mitjançant electricitat i no amb combustible quan estiguin atracats, per a la qual cosa considera que necessiten una "col·laboració multinivell".

El pla també inclou mesures per potenciar la col·laboració amb grans infraestructures i de tercers agents, i Sanz ha avisat que l'Ajuntament necessita "complicitat interadministrativa" per combatre la contaminació, amb la col·laboració del Govern espanyol i la Generalitat.

Han destacat que a Barcelona els problemes de contaminació no es donen tant en episodis puntuals --anualment hi ha de zero a tres episodis, segons Ximeno--, sinó que es tracta d'un assumpte estructural, ja que Barcelona ha registrat un increment de l'11% en la mitjana anual de diòxid de nitrogen, i també un augment de les partícules.

Sanz ha destacat que garantir la qualitat de l'aire és un "imperatiu", perquè a l'àrea metropolitana es registren a l'any unes 3.500 morts prematures vinculades a la contaminació, i els nens d'escoles pròximes a la xarxa viària convencional presenten problemes per a les seves habilitats i desenvolupament cognitiu, ha dit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés