Actualitzat 25/04/2017 15:15

Barcelona estima que FCC presumptament va defraudar 3,3 milions per incompliment del contracte de neteja

J.Sanz al costat de J.Asens en roda de premsa
EUROPA PRESS

L'Ajuntament iniciarà un expedient sancionador per determinar la responsabilitat contractual

BARCELONA, 25 abr. (EUROPA PRESS) -

La tinent alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, ha assegurat que l'expedient informatiu obert per l'Ajuntament a FCC per investigar el presumpte incompliment del contracte de neteja i recollida de residus ha constatat un frau estimat de 3,3 milions d'euros.

En una roda de premsa aquest dimarts al costat del tinent d'alcalde de Drets de Ciutadania, Transparència i Participació, Jaume Asens, Sanz ha explicat que l'informe es portarà a votació al ple municipal d'aquest divendres, i que el següent pas serà iniciar un expedient sancionador que determinarà, en un màxim de tres mesos, la responsabilitat contractual de l'empresa.

El consistori estima que el frau de 3,3 milions inclou la valoració econòmica dels serveis prestats per un nombre inferior de persones respecte al previst en el contracte --1,2 milions-- i la penalització prevista en les condicions per no informar de la "no prestació" dels serveis acordats --2,1 milions--.

Concretament, la investigació constata que de setembre del 2013 a desembre del 2015 l'empresa va certificar 6.130 serveis no prestats o prestats amb un nombre inferior de persones en la meitat de la zona de serveis de la qual és adjudicatària, en els districtes de Gràcia i l'Eixample.

El 2014 també va alterar de forma "conscient i intencionada" com a mínim 30 dels 6.200 serveis anuals de recollida de residus voluminosos amb l'objectiu d'evitar l'aplicació d'un preu unitari per tona recollida més baix, i, com a conseqüència, pot ser que es portessin residus a plantes de tractament que no tocaven.

Sanz ha assenyalat a més que el 2014 també es va barrejar el 0,5% dels contenidors recollits a la zona --1.683 contenidors-- de residus d'envasos amb residus de fracció restant o amb residus orgànics amb la intenció de no superar els trams pels quals cobraria menys: "Aquest comportament va contra la sostenibilitat a la ciutat", ha lamentat.

"SAQUEIG CONTINUAT"

Per Asens, "s'ha produït un saqueig continuat dels recursos públics en un servei molt sensible per a la ciutadania" i FCC operava com una trama organitzada per eludir els controls interns, i ha defensat que cap funcionari està involucrat en el cas.

També ha explicat que, segons el que determini la Fiscalia i l'expedient sancionador, les conseqüències podrien acabar amb la rescissió del contracte, o fins i tot amb la inhabilitació per contractar amb altres administracions públiques para FCC, encara que el gerent de recursos, Joan Linares, ha dit que la inhabilitació només es podria dictaminar per la via judicial.

NOVES MESURES

El comissionat d'Ecologia, Frederic Ximeno, ha explicat que l'Ajuntament ha introduït algunes accions per incrementar el control del servei de neteja i recollida de residus i evitar que es produeixin nous fraus, i ha dit que, de cara al nou contracte --previst per 2019 si no se li rescindeix a FCC--, introduirà nous elements tecnològics i una nova tarifació.

Entre les mesures ja impulsades es troba la introducció de GPS en tots els carros de neteja; la reducció de la "previsibilidad" dels sistemes de control; un sistema perquè els treballadors fitxin de forma digital; simplificar el sistema de comunicació d'incidències de neteja, així com la introducció de codis QR per saber què contenidors s'han recollit en cada itinerari.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés