Actualitzat 03/02/2016 11:54

Alejandro González Iñárritu: "'El Renacido (The Revenant)' és una metàfora de la vida"

Leonardo DiCaprio en El renacido
FOX

MADRID, 3 Febr. (EUROPA PRESS)

   Amb 12 nominacions als Oscars sota el braç, aquest divendres arriba als cinemes espanyols 'El Renacido (The Revenant)', la nova pel·lícula d'Alejandro González Iñárritu. Una crua i brutal història de supervivència protagonitzada per Leonardo DiCaprio que, subratlla el seu director, no està ni de bon tros exempta d'espiritualitat i misticisme.

   "Hi ha una dimensió espiritual molt marcada a la pel·lícula", reconeix Iñárritu que en una entrevista amb Europa Press assegura que la seva pel·lícula, la història d'un home que malferit i abandonat a la meitat de la naturalesa més salvatge treu forces del no res per sobreviure, no és cap altra cosa que "una metàfora de la vida".

   "Hi ha un personatge que ho perd tot, que va morint i renaixent constantment. És una metàfora de la vida, en què morim i renaixem moltes vegades per molts esdeveniments", assenyala el cineasta mexicà que en aquest personalíssim i arriscat projecte ha volgut recrear amb total i absoluta fidelitat i cruesa el creixement espiritual a través del sofriment, del dolor físic. Tot això personificat en el paranyer i explorador Hugh Glass, un personatge real al qual dóna vida Leonardo DiCaprio.

   I és que amb 'El Renacido (The Revenant)' Iñárritu busca alguna cosa més que relatar una prodigiosa aventura supervivència, vol capbussar l'espectador en la crua realitat del seu protagonista tal com ell la percep: "Es tracta de conèixer el personatge per la seva realitat, una realitat que té molt a veure amb el subconscient, amb els somnis. De coneixe'l per com ell sent la vida més que per com és en la realitat. Ficar-nos en la seva ment, en els seus somnis i saber què pensa aquest home".

UN RODATGE COMPLEX

   Filmada durant mesos a les muntanyes nevades de Calgary (el Canadà), el d''El Renacido (The Revenant)' va ser un rodatge tan dur com complex, una verdadera gesta per tal d'aconseguir aquestes brutalment belles i llargues preses, filmades totes amb llum natural, que Iñárritu es va exigir per explicar aquesta història de supervivència i venjança.

   "La logística va ser molt complicada: baixes temperatures, terrenys inaccessibles i escenes molt complexes amb molt poques hores de llum i amb una coreografia difícil" tot això supeditat als "capricis" de la naturalesa --"una negociació en la qual sempre acabes perdent", apunta el director-- i amb l'objectiu d'arribar a l'excel·lència en cada pla.

   "Nosaltres mateixos ens vam posar unes ambicions molt grans, un estàndard molt alt i lluitar per obtenir això cada dia va ser una batalla molt gran i dura però va valdre la pena", diu el cineasta mexicà que afirma que el repte, el desafiament d'un rodatge tan complex l'excitava.

   Un entusiasme que compartia amb el protagonista, Leonardo DiCaprio, que va acceptar aquestes condicions com a part fonamental del propi projecte. "Quan parlem al començament Leo va entendre perfectament quines eren les implicacions. Quan un s'embarca en un viatge com aquest no pot pensar que no existiran aquest tipus de qüestions. Des del principi vam compartir molt obertament el que necessitaríem, li vaig explicar molt específicament el que faria i el que això requeriria", diu Iñárritu que insisteix que l'actor "ho va prendre com una gran oportunitat".

   "Crec que aquesta gran dificultat l'excitava, va ser el que el va animar a participar-hi i compartim aquest entusiasme pel projecte des d'un començament", revela un Iñárritu que recorda els molts reptes que van haver de vèncer dia rere dia per tirar endavant un rodatge tan complex i ambiciós amb el qual tot indica que, al final, DiCaprio aconseguirà aquest anhelat Oscar com a millor actor.

SUPERVIVÈNCIA EN UN CONTEXT COMPLICAT

   I si complex va ser el rodatge, també ho era el context històric en què s'emmarca la història d'Hugh Glass. I precisament aquest va ser un altre dels atractius que més van cridar l'atenció d'Iñárritu. "Vaig llegir un primer esborrany de la història escrit per Mark L. Smith fa uns sis anys i em va agradar l'espina dorsal de la pel·lícula i sobretot el seu context", assenyala el cineasta mexicà que es va prendre temps per "reescriure completament el guió" i donar-li el seu enfocament.

   Per fer-ho, recorda, va llegir molt sobre la Nord-amèrica salvatge del segle XIX, una època en la qual l'home i la naturalesa mantenien "una relació molt pròxima, gairebé impossible d'imaginar en el nostre món de ciment i d'aires condicionats".

   Era a més, apunta, "un país amb una gran complexitat" en què en un territori desconegut hi convivien anglesos, francesos, canadencs, mexicans, espanyols... i els pobles indígenes i on el comerç de pells era la principal font de riquesa i, per tant, també de conflictes.

   "Hi havia un gran racisme, una gran por a l'altre que gairebé destrueix la població nativa", subratlla Iñárritu que va trobar en l'odissea d'Hugh Glass, que va ser atacat per un ós i va haver de sobreviure durant setmanes al mig d'un paratge totalment hostil, "una història fascinant de supervivència en un context molt interessant".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés