Actualitzat 16/04/2015 10:55

10 novel·les curtes que enganxen

10 Novelas Cortas
Foto: EUROPA PRESS

MADRID, 15 d'abril (EDIZIONES) -

   "El que és bo, si és breu: dues vegades bo", va dir Baltasar Gracián, i sens dubte amb aquestes novel·les curtes el refrany no pot ser més encertat.

   Per a tots els amants de la literatura des d'europapress.es hem elaborat una llista amb 10 novel·les curtes que no tenen més de 200 pàgines.

   Són 10 novel·les que han triomfat entre el públic i que no pots deixar passar si t'agrada llegir. N'afegiries alguna una altra?

1. 'NOVEL·LA D'ESCACS', STEFAN ZWEIG (96 pàgines)

   Publicada de manera pòstuma el 1944, es tracta de l'última novel·la de l'autor austríac, que es va suïcidar el 1942 a Petròpolis (Brasil).

   El llibre explica dues històries: la del Dr. B. i la de Mirko Czentovic. Czentovic és el campió del món d'escacs, i accepta jugar una partida contra qualsevol i en qualsevol moment sempre que pagui la tarifa que ell imposa. Durant un viatge en vaixell, alguns aficionats a escacs s'enfronten amb ell, entre ells el mateix Zweig, però no paren de perdre fins que apareix el Dr. B.

2. 'ALÍCIA AL PAÍS DE LES MERAVELLES', LEWIS CARROLL (140 pàgines).

   La història d'Alícia sol ser més coneguda per la pel·lícula de Disney que pel mateix llibre. Encara que hagis vist la pel·lícula, no et perdis l'oportunitat de llegir el llibre.

   El llibre és ple d'al·lusions satíriques a l'educació anglesa i als temes polítics de l'època. Carroll, pseudònim del seu autor, Charles Lutwidge Dodgsones, va crear un món particular ple d'endevinalles, poesia i filosofia que ha atrapat milers de persones a tot el món.

3. 'PEDRO PÁRAMO', JUAN RULFO (110 pàgines).

   L'obra de l'escriptor mexicà va ser tot un èxit i segons el seu autor va tardar cinc mesos a escriure-la. Només als Estats Units ha venut més d'un milió d'exemplars.

   És un llibre que està escrit tant en primera com en tercera persona. La història comença amb una promesa del seu protagonista, Juan Preciado, a la seva mare que està a punt de morir. Juan li promet que tornarà al poble en què viu el seu pare, Comala, per reclamar-li el que és seu. Però quan es mor la seva mare, Juan no té la intenció de complir la seva paraula. Tot canvia quan Juan comença a tenir visions de Comala i del seu pare, Pedro Páramo.

   La novel·la, gràcies a les diferents veus que narren la història i la forma en què es desenvolupen els esdeveniments, va tenir una gran influència en el desenvolupament del realisme màgic.

4. 'EL CORONEL NO TIENE QUIEN LE ESCRIBA', GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (96 pàgines).

   Ha estat, segons paraules de l'autor colombià, la novel·la més simple que havia escrit fins a aquesta data. Potser es deu a la falta de salts en la trama o l'absència de fusió entre realitat i irrealitat, característiques d'altres novel·les seves.

   El protagonista és un coronel veterà de la Guerra dels Mil Dies que mai rep la seva pensió i la seva única esperança per guanyar diners és un gall de baralles que pertanyia al seu fill.

5. 'EL HOMBRE QUE PUDO REINAR', RUDYARD KIPLING (40 pàgines).

   Va ser portada al cinema per John Huston, amb Sean Connery i Michael Caine com a protagonistes, en una pel·lícula de més de dues hores de durada, tot i que el llibre té 40 pàgines. I és que les històries de Kipling no són mai simples contes.

   En aquesta ocasió l'escriptor anglès narra la història de dos homes anglesos i maçons que volen ser reis, i per això decideixen travessar les perilloses muntanyes afganeses per coronar-se allà com a reis de les tribus que poblen aquestes terres. El mateix Kipling és un dels personatges del llibre.

6. 'LA METAMORFOSI', FRANZ KAFKA (96 pàgines).

   S'acaben de complir els cent anys de la publicació d'aquesta inquietant novel·la de l'autor austrohongarès, i el millor de tot és que continua en plena vigència.

   L'argument se centra en Gregorio Samsa, qui un matí, quan intenta llevar-se per anar a treballar, s'adona que durant la nit s'ha transformat en un insecte. Samsa continua sent ell, només ha canviat el seu cos, però per a la seva família i amics no serà gens fàcil afrontar la metamorfosi.

7. HOMES I RATOLINS, JOHN STEINBECK  (120 pàgines).

   Steinbeck, guanyador del premi Nobel de literatura el 1962, va publicar aquesta novel·la el 1937 prenent com a exemple les seves pròpies experiències com a vagabund durant els anys 20.

   El llibre explica la història de George Milton (baixet i intel·ligent) i Lennie Small (un tipus fort però curt de gambals), dos treballadors de ranxo errants que viatgen per Califòrnia durant la Gran Depressió. La vida no és fàcil per a ells, però creuen que han tingut sort quan aconsegueixen un treball a una agradable granja.

8. 'L'ESTRANY CAS DE DR. JEKYLL I MR. HYDE', ROBERT L. STEVENSON (128 pàgines)

   És una de les grans obres de Stevenson, que tan sols un any després de la seva publicació ja s'estava representant a teatres de Boston i de Londres. Avui en dia, aquest personatge continua molt present al cinema i a la televisió, com ara la sèrie 'Jekyll' del 2007.

   Stevenson investiga en aquesta novel·la el trastorn psiquiàtric que fa que una mateixa persona tingui dues o més identitats amb característiques oposades.

   La història explica la investigació de l'advocat Gabriel John Utterson, qui indaga sobre l'estranya relació entre el seu vell amic, el Dr. Henry Jekyll, i el misantrop Edward Hyde.

9. 'L'ESTRANY', ALBERT CAMUS (128 pàgines).

   Es tracta de la primera novel·la de l'escriptor, filòsof i periodista francès nascut a Algèria Albert Camus. Va ser publicada el 1942.

   La novel·la explica la història de Mersault, un ésser indiferent a la realitat perquè li resulta absurda i inabordable. Fins i tot, malgrat haver comès un crim, Mersault és incapaç de sentir-se culpable o de sentir llàstima.

   Camus realitza una clara crítica a la societat del seu temps per l'home que s'estava creant.

10. 'L'ADVERSARI', EMMANUELE CARRÈRE (176 pàgines)

   Carrère es va atrevir amb aquest esgarrifós assassinat, que va passar de veritat, i en va investigar tota la història, de manera que fins i tot va arribar a parlar amb l'assassí. L'autor francès intenta posar seny a l'home que un dia es va veure a les portades dels diaris francesos.

   El 9 de gener del 1993, Jean-Claude Romand va matar la seva dona, els seus fills, els seus pares i va intentar, sense èxit, suïcidar-se. Després d'aquest fatídic succés, es descobreix que Romand va mentir tota la seva vida i ningú sap qui és realment.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés