Actualitzat 23/06/2017 17:22

Villarroel alerta del "perill de la passió humana" recuperant 'Paraules encadenades'

David Bagés i Mima Riera a l'obra 'Paraules encadenades'
IVAN MORENO/FOCUS

Sergi Belbel revisita l'obra de 1998 de Jordi Galceran traslladant l'escena a un teatre.

BARCELONA, 23 juny (EUROPA PRESS) -

La Sala Villarroel de Barcelona alertarà del perill de la passió humana" recuperant 'Paraules encadenades', obra de Jordi Galceran escrita el 1998 i que el director Sergi Belbel revisitarà del dimarts 4 de juliol al diumenge 6 d'agost dins el Festival Grec, ha afirmat el mateix Belbel aquest divendres en roda de premsa.

Belbel no ha volgut modificar el text, però ha fet un canvi substancial: traslladar l'escena d'aquest thriller des d'un soterrani on un psicòpata (David Bagés) vol matar la seva víctima (Mima Riera) fins a un teatre abandonat.

"Llegint el text, des del primer moment vaig tenir la sensació que el personatge de Bagés és un autor de teatre", ha assegurat Belbel, que ha convertit el muntatge en un joc de teatre dins el teatre.

Amb el nou enfocament, el personatge masculí converteix l'obra en una teràpia: "Tal com fan els psicòlegs, que et fan un relat de la teva vida i et serveix per entendre-ho, converteix la seva vida en un relat, li dona un final i d'alguna forma es guareix. De vegades hem de convertir la nostra vida en un relat, en una ficció, per entendre-la", ha afirmat Belbel.

La idea de convertir-ho en un relat ha tingut la complicitat del mateix Galceran, que ha assegurat que sempre havia tingut aquest concepte al cap per al text però no veia com materialitzar-ho: "Ara he vist que l'obra estava pensada perquè estigués en aquest espai", ha assegurat l'autor.

No obstant això, segueix ambientada als anys 90 amb l'existència de cintes de vídeo, i per al director no ha perdut vigència un text que té l'afegit de les interpretacions de Riera i Bagés: "Fan que la màgia del teatre aparegui de forma bèstia, elèctrica, passional".

ELS LÍMITS DE LA PASSIÓ

L'obra, per a Belbel, "ressalta el perill de la passió humana mal portada, que pot portar a fer coses molt cruels i arribar a límits perillosos", com el dolor i infligir mal a uns altres.

Galceran es va plantejar el text com un joc i un repte personal de construir un thriller per al teatre, cosa que considera que és difícil de trobar, amb la dificultat de no tenir els trucs narratius del cinema, i que va resoldre mitjançant la simplicitat: dos actors i una sola escena, per generar "la tensió d'un bon 'thriller'".

Aquesta va ser l'obra que va suposar el primer èxit de Galceran i amb la qual es va plantejar dedicar-se a escriure teatre: s'ha representat en una quarentena de països i ha estat portat al cinema dirigida per Laura Mañá, mentre que a Barcelona només es va tornar a representar el 2014 amb dos muntatges a Porta 4 i el Teatre Regina.

Galceran ha elogiat el treball dels dos únics actors en escena ja que admet que aquest text depèn molt de la interpretació: "Mentre que El Mètode Grönholm funciona bé a tot arreu, en aquest si els actors no fan creïble la història, tot cau".

Mima Riera ha descrit l'experiència com una cosa molt emocionant: "Ha estat molt bonic i important per a mi. Ens estem deixant la pell, que és l'única forma de fer aquesta obra. Treballem des d'un lloc molt pur i molt bonic i posant el màxim de nosaltres mateixos".

Bagés, que ho ha descrit com un text de mentides, engany i traïció, ha afirmat que des que la va llegir va veure que "és una obra en la qual cal posar-se molt de cara, disposat a escoltar el que aporta l'altre i obrir-se".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés