Publicat 04/07/2016 17:23

La Rodoreda pintora emergeix en un llibre amb 200 pintures indissociables de la seva obra

Una de las obras de Mercè Rodoreda
EUROPA PRESS

"No es pot parlar de la Rodoreda d'avui si no es parla de la seva obra plàstica", segons Giralt-Miracle

BARCELONA, 4 jul. (EUROPA PRESS) -

El catàleg 'Mercè Rodoreda. Obra plàstica' reuneix per primera vegada l'obra pictòrica que l'escriptora catalana va desenvolupar durant tota la seva vida, especialment en el seu exili, a través de 200 pintures, i posa al descobert una nova faceta de l'artista, "absolutament indissociable" de la seva obra.

"La seva obra pictòrica és una part essencial per entendre la vida, l'aventura vital i la manera de ser d'aquesta senyora tan coqueta que va escriure meravellosament i va pintar bastant bé", ha explicat Daniel Giralt-Miracle, encarregat de la conceptualització i estructuració del catàleg al costat de Maria Rosa Villanueva, responsable de la catalogació.

Sense poder exposar en vida, aquesta vessant creativa es va mantenir desconeguda fins a la seva mort el 1983, quan es va fer una exposició commemorativa a Molins de Rei, i des d'aleshores hi ha hagut diversos intents d'endinsar-se en aquesta obra, que ara materialitza la Fundació Mercè Rodoreda de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) --gràcies a la custòdia d'unes 20 obres en els seus fons, a més d'aportacions de col·leccionistes privats--.

ESTIL AVANTGUARDISTA

Amb un estil que imitava les avantguardes d'inicis del segle XX, Rodoreda va plasmar en les seves pintures diversos animals, nens inquietants, geometries i abstraccions, a més d'imitar Paul Klee, Vassili Kandisnky, Joan Miró i Pablo Picasso: "Era una gran coneixedora de l'obra de tots aquests artistes", ha dit Villanueva.

Quan va viure a París va visitar museus i galeries, i va descobrir les avantguardes, més que amb una dimensió lúdica, amb una vocació de reflexió interior i introspecció, amb un llenguatge que ella feia seu en una "osmosi" amb la qual va absorbir l'expressió lliure dels cànons, que ensenyen la Rodoreda més puixant.

"Viure a París en aquells anys és una somatització d'aquells artistes per estimular el seu llenguatge", ha explicat Giralt-Miracle, que ha celebrat que tant la pintura com l'escriptura van permetre a Rodoreda portar a terme aquest art de la subconsciència.

Giralt-Miracle ha defensat que aquestes creacions són bàsiques per entendre les vicissituds de la seva vida i complexos, la guerra, la mort, les dictadures, els camps de concentració i també els amors, tot això sobre paper, amb dibuixos i collages i materials "corrents" però molt que donaven bon resultat.

En la pintura trobava un camí d'expressió i alliberament deixant enrere una Barcelona noucentista i mediterrània: "Hi ha el seu món, però idealitzat", ha dit Giralt-Miracle, que ha presagiat que ara les obres de Rodoreda de col·leccionistes privats es revaloraran i tots voldran tenir una Rodoreda.

D'entre una obra molt dispersa, que no tenia vocació sistemàtica i de la qual no se sap el volum total, Rodoreda no només usava la pintura pel seu paper psiquiàtric o de recuperació moral i física, sinó que per a ella era una expressió plàstica: "No es pot parlar de la Rodoreda d'avui si no es parla de la seva obra plàstica", ha dit Giralt-Miracle.

De fet, ha pronosticat que, coqueta com era, si visqués avui potser s'hauria dedicat a la moda perquè se li donava molt bé cosir i dissenyar patrons com una vessant estètica més: "En les fotos en blanc i negre que es feia fer, sempre sortia guapa. Ella controlava el component estètic i era una part essencial de la seva vida".

En l'àmbit tècnic, la seva trajectòria pictòrica va d'uns senzills primers traços sent petita a unes cares eixamplades, passant després a figures inquietants "molt angoixants" de nens en camps de concentració i cossos en moviment fins a arribar a imitar els grans artistes de l'època.

ACABAR LES OBRES COMPLETES EL 2018

Aquest volum, que desitja donar a conèixer aquesta faceta de Rodoreda, s'emmarca dins del conjunt de les 'Obres completes' iniciada per la fundació el 2008, al qual seguirà l'epistolari, la poesia i el teatre, en els que està treballant la fundació i que preveu acabar el 2018.

El president de l'IEC, Joandomènec Ros, ha explicat que Rodoreda va ser molt polifacètica i que és possible que hi hagi obra "en algun lloc d'Europa que no s'hagi localitzat", i ha precisat que durant molts anys les seves obres van penjar de les parets de l'IEC.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés