Actualitzat 28/11/2016 14:07

Rigola radiografia Pasolini en una obra teatral de cambra a partir del poema 'Poeta de les cendres'

'Who Is Me. Pasolini -Poeta De Las Cenizas-'
TEMPORADA ALTA

Crea un espectacle de cort íntim i filosòfic amb ressonàncies actualment

BARCELONA, 28 nov. (EUROPA PRESS) -

El director teatral Àlex Rigola estrenarà al Festival Temporada Alta de Girona/Salt el muntatge teatral "de cambra" --pel seu petit format per a 30 persones-- 'Who is me. Pasolini -poeta de las cenizas-', amb dramatúrgia de Carlota Subirós, en què radiografia la figura del director de cinema, escriptor i poeta italià Pier Paolo Pasolini de la mà del seu poema autobiogràfic 'Poeta de les cendres'.

"Són d'aquests personatges que acaben fent història en la vida d'un país i per tant són molt atraients", ha explicat en roda de premsa, Rigola, que situa l'espectador davant d'una introspecció del propi Pasolini sobre ell mateix i sobre qüestions polítiques, socials i culturals.

Rigola va tenir la idea de l'obra passejant per Itàlia en redescobrir en una llibreria aquest poema filosòfic que constitueix una repassada a la seva vida, obra i pensament en el qual l'autor fabula una entrevista a un crític de cinema americà i que va escriure als 44 anys: "Em toca de prop. Jo en tinc 47", ha dit.

REFLEXIÓ DEL PRESENT

Aquest poema inacabat, trobat després del seu assassinat, té com a resultat que "horroritza pensar com parlava del moment present en aquell moment, i el poc que s'ha evolucionat", ha assenyalat Rigola, posant com a exemple que si llavors la televisió era una font d'alienació, avui ho serien les xarxes socials, i que l'educació en la no-violència ha provocat que es deixi de veure quan ens estan violentant a nosaltres mateixos, una realitat molt vista durant les crisis, ha assenyalat.

"Cada vegada serà més impossible fer una revolució", ha avisat Rigola sobre la contemporaneïtat del missatge de Pasolini, sobre el control per part de les classes burgeses, la uniformitat de la societat i la globalització amb un feixisme subjacent.

"És un home que al seu moment acaba reivindicant fins i tot la violència", ha recordat Rigola assenyalant que en aquest poema es troba el primer punk de la història, a més de ser una catalització de la seva evolució.

Escrit en un vers molt lliure, l'adaptació de Rigola ha consistit a traslladar aquests pensaments filosòfics al públic amb una lectura molt directa i molt pròxima, per al que ha ideat una caixa amb obres d'art amb capacitat per a 30 espectadors, un format íntim per a un contingut que "requereix d'una gran concentració".

"Tenim por que si traiem els versos de dins d'aquesta caixa s'evaporin", de manera que s'invita a grups de 30 persones a entrar a la caixa i conviure amb aquest Pasolini, encarnat per Gonzalo Cunill, qui ha explicat que aquest espectacle és molt especial, bonic, sincer i humà, i que el fet de realitzar-lo en una caixa se li ha revelat com una experiència vital.

Subirós ha assenyalat que aquest poema retrata com Passolini "se n'ha anat quedant aïllat i sol", després de protagonitzar nombroses polèmiques, acumulant uns 30 litigis; i ha constatat que la vida i l'obra de Pasolini van tenir cert caràcter profètic i visionari, ja que prefiguren com acabarà la seva trajectòria vital i també la trajectòria soci-econòmica actual.

Aquest espectacle és una coproducció entre Temporada Alta, Teatros del Canal --que codirigeix Rigola--, Heartbreak Hotel i Titus Andrònic, i tindrà al Teatre Municipal de Girona sis funcions a partir d'aquest divendres.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés