Actualitzat 14/07/2016 16:18

Una retrospectiva mostra l'obra inicial desconeguda de Philippe Halsman a París

Marilyn Monroe, portada revisat LIFE 1959
CAIXAFORUM

BARCELONA, 14 jul. (EUROPA PRESS) -

Una extensa retrospectiva a CaixaFòrum (Barcelona) exposa per primera vegada les imatges de l'etapa inicial parisenca del prestigiós fotògraf Philippe Halsman (Riga 1906 - Nova York 1979) organitzada per l'Obra Social La Caixa i produïda pel Museé de l'Elysée de Lausana, en col·laboració amb el Philippe Halsman Archive de Nova York.

'¡Sorpréndeme!' és el nom de l'exposició més completa que s'ha fet mai de l'obra de Halsman i de la qual la seva filla, Irene Halsman, se sent "molt orgullosa", com ha afirmat aquest dijous en roda de premsa a Barcelona.

L'exhibició té més de 300 de les imatges més destacades del fons artístic familiar, i es divideix en quatre seccions: la primera, una introducció de Halsman durant els seus anys a París i les altres tres, ja als Estats Units, amb retrats de famosos, amb les posades en escena i el repertori d''idees fotogràfiques' que va desenvolupar al costat de Salvador Dalí.

L'exposició està comissariada per Anne Lacoste --comissària també del Museé de l'Elysée de Lausana-- i Sam Stourdzé, que ha explicat que la família Halsman treballa des de fa molts anys per ordenar tots els arxius per poder donar una idea més aclaridora de l'obra del fotògraf, que "va entendre el que estava passant al segle XX".

El fotògraf va ser la persona que més portades va fer per a la revista 'Life', 101 en total, i a la mostra es poden veure algunes de les més rellevants, com les del músic Louis Armstrong, l'actriu Rita Hayworth, Lauren Bacall i la del llavors president, Wiston Churchill.

Durant els anys 50 va començar la sèrie d'una de les posades en escena més famoses de Halsman 'jumpology', en què va desenvolupar un nou punt de vista sobre el retrat psicològic fent saltar centenars de figures influents com polítics, cantants i científics, entre molts altres.

La icònica Marilyn Monroe té un apartat especial a la mostra, on es poden veure diverses sèries de fotografies de les diverses col·laboracions que van fer conjuntament, incloent les sèries fotogràfiques per a les portades de la revista 'Life'.

L'actriu, a la qual al principi aterria la idea de ser fotografiada mentre saltava, va acabar saltant ja convertida en una estrella, per il·lustrar un article sobre el fenomen del 'jumpology' en una de les portades de la famosa revista.

Salvador Dalí té també un lloc especial en aquesta retrospectiva i en la vida del fotògraf, amb qui unien molts punts en comú, tant intel·lectuals com a nivell personal; Irene Halsman encara recorda la connexió especial que tenia el seu pare amb l'artista, amb qui va treballar durant 37 anys.

Ha explicat que cada vegada que Dalí anava a Amèrica trucava a Halsman per preguntar-li si tenia alguna bona idea o per dir-li que ell tenia una gran idea, i que aquesta era una col·laboració real, ja que "com que un era fotògraf i l'altre pintor no hi havia competència ni enveja, només pura col·laboració i amistat".

Philippe Halsman sempre va veure en la fotografia una eina extraordinària amb la qual podia donar curs a la seva imaginació, i durant tota la seva carrera va intentar crear les fotografies "més sorprenents i originals", com van voler demostrar amb 'Dalí's Moustache', una manera de crear una obra extraordinàriament excèntrica a través del bigoti de Salvador Dalí.

L'exposició, que és l'última de la temporada de CaixaFòrum, estarà a Barcelona fins al diumenge 6 de novembre i tindrà diverses activitats paral·leles com conferències, visites guiades i programació especial per a escolars; després, viatjarà a Madrid.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés