Actualitzat 29/03/2017 15:28

Puértolas aprofundeix en els secrets latents en un llibre de "petites novel·les bonsai"

Experimenta amb la tercera persona narrativa per prendre distància del personatge

BARCELONA, 10 oct. (EUROPA PRESS) -

L'escriptora aragonesa Soledad Puértolas aprofundeix en els secrets latents i els desitjos entre les relacions humanes en el seu nou llibre de "petites novel·les bonsai" 'Chicos y chicas' (Anagrama, 2016), que reuneix 11 contes d'unes 20 pàgines, ha explicat aquest dilluns en roda de premsa l'editor Jorge Herralde.

Herralde ha qualificat el llibre d'extraordinari i captivador, a més de considerar que ha estat escrit en estat de gràcia i felicitat creativa en mostrar un "gran domini del temps narratiu sense escarafalls ni sobreactuacions" amb una escriptura espontània però molt treballada i domesticada.

En aquesta obra, Puértolas s'ha "forçat" a experimentar amb la tercera persona narrativa per guanyar distància respecte al personatge, el que li ha permès no mimetitzar-se tant amb ell i deixar d'impregnar-se dels seus sentiments i dels propis.

"És un to --la tercera persona-- que ja existeix, que és anterior a tu. És molt més objectiu i et trobes en un altre terreny", ha assegurat l'escriptora, si bé està convençuda que tornarà a la primera persona en els seus pròxims relats tot i que l'aclapara que hi hagi tant de 'jo' en les narracions.

Malgrat ser el seu setè llibre de contes, ha admès que li ha costat desprendre's de cada relat: "La meva aposta era més pel temps, pel que està per passar. El temps ens porta inesperades sorpreses i nous finals", i ha destacat la sensació de no conclusió que desprenen les peces.

"Jo he d'expressar la no conclusió perquè és el que tinc en la vida. És fruit d'una manera d'escriure i d'estar en la literatura", ha sostingut l'autora, qui reconeix que es tracta d'una de les seves característiques com a escriptora i persona.

El conte 'En tierra extraña' explica aquesta sensació de sentir-se en terra estranya a partir de la història d'una parella i de les seves aventures amoroses: "A vegades no se sap com conclouen les coses", una idea també recurrent a 'Chicos y chicas', que tracta la vida solitària d'una dona que fa la seva tesi doctoral.

EL PODER DEL DETALL I L'ENIGMA

El relat 'Incendios' s'endinsa en la figura de l'escriptor, qui dóna un "petó cast que pot significar molt" a la seva cunyada, que és bessona de la seva dona, i tant Puértolas com Herralde han coincidit a destacar la importància dels detalls en literatura, ja que poden canviar tota una història.

'Confesión' explica la "confessió inoportuna" d'un secret revelat en un moment inoportú, com és un viatge en tren, fet que provoca que l'altra persona s'asseu acorralada amb el secret de l'altre, ha significat l'autora.

El llibre també tracta l'"arrogància" d'una mare que té la idea fixa que la seva filla és tonta, de manera que Puértolas mostra la falta de respecte d'algunes persones molt obstinades que sempre diuen la veritat i no respecten a l'altre amb l'enigma, en les seves paraules.

'Arkímedes', nom que inicialment havia de batejar el llibre, es trasllada a una urbanització de platja del sud d'Espanya i està protagonitzat per Hèrcules, un "hippy nen bé", que acaba per convertir-se en el punt d'estabilitat de la família, el que també es manifesta amb la figura del gos, anomenat Arkímedes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés