Publicat 20/10/2014 16:18

La Pedrera rescata el llegat d'El Lissitzky a través de gairebé 140 peces

Exposición 'El Lissitzky. La experiencia de la totalidad'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 20 oct. (EUROPA PRESS) -

La Pedrera de Barcelona rescata el llegat del pintor, dissenyador, arquitecte i fotògraf Eliezer (Lazar) Markovich Lissitzky a través de 138 peces en la retrospectiva 'El Lissitzky. L'experiència de la totalitat', que podrà veure's fins al 18 de gener, segons ha explicat aquest dilluns en roda de premsa la comissaria, Oliva Maríoa Rubio.

Barcelona és la tercera parada d'aquesta mostra itinerant, produïda per la Fundació Catalunya-La Pedrera, el Museu d'Art Modern i Contemporani de Trento e Rovereto, el Museu Picasso de Màlaga i La Fàbrica Madrid, a partir d'obres de 13 institucions europees i dues americanes.

Pintures, dibuixos, gravats, fotografies i dissenys relaten cronològicament la trajectòria al llarg de 25 anys d'un dels creadors més influents i controvertits de l'avantguarda russa i europea, i posa a sobre de la taula la seva capacitat de connectar i actuar com a catalitzador de les noves idees sorgides a la Unió Soviètica i a l'Europa occidental.

MIRADA DE LA CRISI

Segons la comissaria, l'objectiu de l'exposició és "traçar la trajectòria vital i artística i rescatar Lissitzky", en una mirada que pot ser molt útil des de l'època actual, en què, com llavors, es viu una crisi econòmica i de valors: "Pot ajudar-nos a entendre coses".

Rubio ha apuntat que és un període ple de canvis, on sorgeixen innovacions i el culte a la tecnologia, així com dues guerres mundials i la Revolució d'Octubre, i l'entorn de l'artista passa de ser agrari a totalment industrialitzat, el que requereix un "home nou".

En aquest sentit, la seva obra és un reflex de la recerca de l'experiència de la totalitat, on l'art i la vida havien d'integrar-se dins de l'"artista global" sense compartimentar les arts, de manera que connecta les disciplines a través dels seus esquemes coneguts com a 'Proun', que donen una visió tridimensional.

L'exposició comença amb les seves primeres il·lustracions per a llibres infantils fins als seus polèmics treballs per a la revista propagandística 'URSS en construcció', passant també per les seves propostes abstractes, la seva innovadora proposta --els anomenats 'Proun'-- i les seves investigacions en el camp del disseny, la fotografia i la topografia.

La seva etapa cartellista, malgrat ser un temps de gran creativitat, "s'ha deixat de banda per ser considerat un treball propagandístic de l'estalinisme obviant les massacres de Stalin", ha apuntat la comissaria, i ha dit que no hi ha cap prova que fos un protegit pel règim.

ARQUITECTE FRUSTRAT

Menció a part mereix l'arquitectura i els seus nombrosos projectes presentats a concurs a la ciutat de Moscou --sense materialitzar-se cap projecte-- malgrat ser absolutament realitzables: "La seva gran ambició i frustració era que va voler ser arquitecte".

La mostra arriba a Barcelona ampliada, ja que té deu peces extra, com una edició de la seva primera obra mestra, 'Sihes Hulin (Converses intranscendents)' (1916) i la seva última obra, el cartell 'Produïu més tancs!'.

Amb aquesta exposició, La Pedrera tanca una etapa iniciada el 1999 dedicades als "cinc personatges clau de l'avantguarda russa", després d'exposicions dedicades a Marc Chagall, Kasimir Màlevitx, Vassili Kandinsky i Aleksandr Rodchenko, ha explicat la directora de l'Àrea de Cultura, María Viza.

Per la seva banda, el director del Museu Picasso de Màlaga, José Lebrero, ha apuntat que l'última exposició que va acollir Espanya sobre l'artista la va organitzar el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) fa 14 anys.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés