Actualitzat 06/10/2017 14:35

El Museu de la Música incideix en el Granados "innovador i modernista" al fil de París i Goya

Exposició 'Granados, de París a Goya' en el Museu de la Música
EUROPA PRESS

Digitalitza 1.200 peces del fons sobre el compositor que alberga el museu

BARCELONA, 21 set. (EUROPA PRESS) -

El Museu de la Música de Barcelona incideix en el caràcter "innovador i modernista" del compositor Enric Granados mitjançant la seva formació a París i la influència de l'univers de Francisco de Goya en l'exposició 'Granados, de París a Goya', que es pot visitar des d'aquest dijous fins al 20 de maig de 2018.

La mostra ja s'ha vist en el Museu de Lleida --solament han afegit un piano que Granados va tocar al costat d'Isaac Albéniz que forma part del Museu de la Música-- i s'emmarca en el centenari de la seva mort --celebrat el 2016--, i els 150 anys del seu naixement --aquest any--.

La mostra reivindica "un Granadors viu, donant una mirada nova que sintetitzi totes les contribucions que s'han fet els últims anys", ha afirmat el comissari, Joaquim Rabaseda, aquest dijous en roda de premsa.

Volen emfatitzar el seu caràcter innovador, cosa que Rabaseda ha explicat que ja era conegut, però que considera que no s'havia ressaltat suficientment: "El personatge és ric, ha estat molt estudiat. La meva mirada ha volgut subratllar els aspectes que tenen una mirada avui dia", ha dit el comissari.

El director del Museu de la Música, Jaume Ayats, ha afirmat que permet veure a l'artista des d'un altre angle: "Va ser atrevit per al seu temps. Podem dir que era un hipster.

Expressava una força i una dimensió d'artista que va més enllà del simple músic, amb una relacions internacionals que fan emergir una figura molt més complexa del que havíem imaginat".

PARTITURES ORIGINALS

La mostra té "poc text i una gran escenografia", ha dit Ayats, i exposa partitures originals, cartes, fotografies, reproduccions de quadres --de Goya, Ramon Casas i uns altres--, una projecció en vídeo d'una representació de la 'Divina comèdia' que va compondre i fins i tot olors.

El recorregut comença amb una recreació del taller d'un artista a París, amb quadres penjats de cavallets, amb una olor que evoca aquest espai, al costat d'imatges de la construcció de la Torre Eiffel per recordar que quan ell es va traslladar allí l'estructura "s'estava construint, igual que ell, que estava en formació", ha dit el comissari.

També es pot llegir la partitura original de 'Liliana' al mateix temps que s'escolta un enregistrament per uns auriculars i tenint de fons una reproducció de l'escenografia de la representació que es va fer d'aquest drama líric; i a l'espai dedicat a Goya, que inclou el tapís 'La maja i els emboçats', es fa olor el perfum 'Maja', de 1921.

L'absència de textos vol crear en el visitant un "paral·lelisme amb el Granados que visitava exposicions i llegia literatura", ha dit Rabaseda, ja que en aquella època les peces estaven numerades i les explicacions es feien en librillos, tal com s'ha fet en aquesta.

FONS DIGITALITZAT

Coincidint amb l'exposició, aquest dijous s'ha obert el portal web que permet accedir el fons Granados del Museu de la Música, "el més gran que existeix", segons Ayats: dels 3.642 documents que disposa s'han digitalitzat més de 1.200 peces.

Com a part de l'exposició, es recuperarà en un concert la seva obra 'La Nuit d'Octobre', una peça "oblidada de la qual es farà un reciclatge" a càrrec de Sergi Belbel i Albert Guinovart, a més d'altres concerts de peces seves.

Aquest cap de setmana, per les festes de la Mercè de Barcelona, una pianista ensenyarà a tocar peces del compositor a visitants encara que no sàpiguen tocar el piano perquè "sentin la sensació de tocar Granados" i han programat recitals de 'lied' en el marc del festival Life Victoria 2017.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés