Actualitzat 22/03/2017 14:46

El Museu del Modernisme reuneix els Jardins d'Espanya pintats per Rusiñol

Pintura 'Rosers' de Santiago Rusiñol
MUSEU DEL MODERNISME

Reuneix una selecció de 41 olis, la majoria no s'havien mostrat des de fa un segle

BARCELONA, 22 març (EUROPA PRESS) -

El Museu del Modernisme de Barcelona ha reunit en una exposició una àmplia selecció dels Jardins d'Espanya pintats per Santiago Rusiñol, i en els quals va plasmar la seva "visió poètica" del paisatge modificat per l'ésser humà, ha explicat la comissària Mercedes Palau-Ribes en roda de premsa.

L'exposició 'Santiago Rusiñol. Jardins d'Espanya', que es podrà visitar des d'aquest dijous i fins al 9 de juliol, exhibeix 41 jardins pintats a l'oli, dels quals 13 són les obres que originalment va incloure en l'àlbum amb el mateix títol.

La comissària ha dit que "la majoria d'aquestes pintures no han estat exposades des de fa un segle, i aquesta primavera veuen la llum pública per primera vegada".

Rusiñol, que no era un pintor exclusiu de jardins, es va convertir en un referent europeu" en aquest àmbit, per la qual cosa va viatjar a Granada amb la finalitat de plasmar els seus jardins, que el 1896 va exposar a París sota el títol 'Jardins àrabs de Granada'.

Tres anys després, el pintor modernista català va inaugurar la sèrie 'Jardins d'Espanya' amb una exposició de 32 obres en la Galeria Art Nouveau de París, la més important de la capital francesa, ha subratllat la comissària.

En tornar de Granada per pintar jardins, va fer una aturada a Madrid, on també va pintar paisatges, i també a la localitat d'Aranjuez, que atresorava els seus jardins favorits, que també es poden visitar en la mostra.

Rusiñol "buscava sempre la bellesa del jardí", i no es dedicava a copiar literalment aquestes obres naturals modificades per l'home, sinó que buscava captar la seva ànima passant pel tamís de les seves emocions, ha explicat.

En les seves pintures, no hi havia persones, si bé es pot veure la "mà de l'home", per la qual cosa existeix un component humà; de fet, el pintor deia que en les seves obres es podia parlar de tots els temes relacionats amb la vida i la mort.

La comissària ha posat com a exemple la pintura 'Flors blaves' per esperar "elements simbòlics" en un camí que comença amb flors il·luminades i es fon en una naturalesa de tanques i arbres a l'ombra i sense flor.

L'exposició, que ha comptat amb préstecs del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), el de Montserrat, d'entitats bancàries i de col·leccionistes, se celebra coincidint amb el setè aniversari del museu, i la presentació de noves obres de la col·lecció permanent.

LA SEVA CÀMERA FOTOGRÀFICA

El recorregut inclou quatre exemplars de diferents edicions de l'àlbum 'Jardins d'Espanya' de Rusiñol, publicacions literàries de l'artista com 'Oracions' i 'El jardí abandonat' i la càmera fotogràfica que Rusiñol va usar en els seus viatges, i que li servia per emmarcar els paisatges que pintava a l'aire lliure al natural.

També mostra correspondència entre l'artista i els seus contemporanis com Joan Alcover i Manuel de Falla; la partitura del compositor 'Nit en els Jardins d'Espanya', acompanyada d'un retrat que Rusiñol va fer al seu benvolgut amic; targetes fotogràfiques, postals de l'època i retalls de premsa.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés