Actualitzat 25/02/2017 12:38

Montse Ganges i Ana Sanz-Magallón satiritzen el "frontisme de les dues Espanyes" en una novel·la

Lliuro 'L'estiu de mai acabar'
HARPERCOLLINS

   Defensen la concòrdia mostrant l'enfrontament de dues famílies oposades ideològicament

   BARCELONA, 25 febr. (EUROPA PRESS) -

   Les guionistes Montse Ganges i Ana Sanz-Magallón, amb el pseudònim de Margarita Melgar, satirizan el "frontisme patri de les dues Espanyes", que consideren heretat de la Guerra Civil a 'El verano de nunca acabar' (HarperCollins).

   "Tenim al·lèrgia al frontisme patri de les dues Espanyes, que estan molt en forma i les xarxes socials han exacerbat", ha explicat Montse Ganges en una entrevista d'Europa Press, en nom també de la seva companya Ana Sanz-Magallón.

   La novel·la retrata satíricament l'enfrontament de dues famílies per l'herència d'una finca a Ahorín del Cerro, una població fictícia de la devesa extremenya.

   "Cada família representa els tòpics que tenim en el cap: una és l'esquerra caviar dels intel·lectuals, mentre que l'altra és la dreta ultramontana, religiosa i artistòcrata", assegura Montse Ganges.

   Els habitants del poble són aliens a la disputa de les dues famílies, però "veuen la palla en l'ull aliè i no veuen la biga al seu", ja que el poble té una disputa pròpia: 'calabaceros' i 'porcícolas'.

   Aquesta disputa local prové d'una antiga aliança de productors de carabasses i porcs per fer un embotit inventat anomenat 'capudio'; una vegada trencat aquest acord comú dóna lloc a un altre enfrontament al mateix poble.

   Aquesta disputa serveix a les autores per fer una al·legoria de qualsevol altra, ja que creuen que "a tots els països o territoris les idees passen pel filtre del frontisme", situació a la qual al final del llibre proposen una solució per la que asseguren que haurien de donar-los el Nobel de la Pau.

   "Sembla que hagis de comprar el pack complet d'opinions sobre tots els temes en funció de si ets d'esquerres o dretes: no hi ha lloc per als matisos ni per dir que d'alguna cosa no tens una opinió formada", lamenta Ganges.

HERÈNCIA DE LA GUERRA CIVIL

   De totes maneres, encara que assegura que la idea era fer sàtira d'alguna cosa socialment polèmic en general, creu que el cas d'Espanya és especial perquè "hi ha una herència de la Guerra Civil que sens dubte forma part de com cada bàndol ho veu".

   El llibre està ambientat en l'estiu del 2016, just quan es compleixen 80 anys de l'inici del conflicte, quelcom que no és casual encara que no es parla de la guerra en si: "La Guerra Civil va ser una cristal·lització molt tràgica. No fem bromes amb ella perquè va ser una tragèdia. Satiritzem la seva herència, l'enfrontament entre el sí i el no", ha assegurat Ganges.

   Encara que el llibre no tracti de la memòria històrica, Ganges admet que està relacionada: "Encara no s'ha aconseguit fixar un relat comú del que va passar en el que ens reconeguéssim tots, ja que d'aquesta manera compartiríem alguna cosa i no hi hauria tant frontisme; encara que no sé si se li ha d'anomenar 'memòria històrica' pel que implica", ha reflexionat Ganges.

   La imparcialitat cap a cadascun dels bàndols també està reflectida en el llibre: "Hem posat molta obstinació a riure'ns amb la mateixa tendresa dels dos bàndols", ha assegurat.

   'El verano de nunca acabar' és la segona novel·la que Ganges i Sanz-Magallón escriuen amb el pseudònim de Margarita Melgar, després d'escriure 'La mujer del siglo', encara que acostumen a treballar amb el mateix pseudònim per guionitzar telefilms catalans.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés