Publicat 11/05/2016 14:26

El Macba es torna "punk" amb una exposició sobre els seus rastres a l'art

Pieza de Basquiat en 'Los rastros del punk en el arte contemporáneo'
MACBA

BARCELONA, 11 maig (EUROPA PRESS) -

El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) segueix els "rastres del punk a l'art contemporani" en una exposició, que obrirà portes dijous, quan es compleix aquest any el 40è aniversari de l'eclosió d'aquest moviment vinculat a la música i que es va convertir en una actitud vital amb ecos fins a l'actualitat.

Ho han explicat el director del museu, Ferran Barenblit, i el comissari de l'exposició, David G. Torres, a la presentació de l'exposició 'Punk. Els seus rastres en l'art contemporani' que es va poder veure anteriorment al centre d'Art 2 de Mayo de la Comunitat de Madrid i la sala Artium de Vitòria.

"Alguna vegada us heu sentit estafats?", ha preguntat el director del museu a l'audiència al començament de la presentació, parafrasejant la famosa pregunta del cantant de Sex Pistols, Johnny Rotten.

La proposta, que és una versió ampliada de les seves antecessores a Madrid i Vitòria, "no és una exposició sobre el punk, sinó sobre els seus rastres a l'art contemporani", ha insistit Torres, que en els últims deu anys s'ha dedicat a estudiar els ecos de la violència a l'art.

"El punk és un dels moviments que més pòsit ha deixat al segle XX", ha dit un convençut Torres, que per idear aquesta exposició ha seguit l'estela del llibre de Greil Marcus 'Lipstick Traces', que situa els orígens del moviment en el dadaisme i el situacionisme, i amb la mostra intenta continuar l'obra de 1989.

NI CRESTES, NI JUPES

L'exposició intenta fugir dels estereotips més superficials que han acompanyat el moviment, intentant anar més enllà de la "cresta, la tatxa i la caçadora de cuir" i deixar de banda la nostàlgia per repensar la seva vigència.

Així, es proposa analitzar des de l'art un moviment convertit en un "adjectiu" per definir una forma crítica de veure el món i fugir de l'alienació davant d'una societat en què el tema 'hippy' va disminuir i la sensació de por va provocar un viratge cap a valors convencionals.

'NO FUTURE'

El punk i el seu lema 'No future' és present al llarg del recorregut que ha sumat obres dels artistes catalans Marcel·lí Antúnez i Jordi Benito, per contextualitzar els ecos del moviment en el territori, així com també d'Eduardo Balanza, Die Tödliche Doris, Jota Izquierdo, Israel Martínez, Luis Felipe Ortega i Daniel Guzmán.

En l'exposició es poden veure obres de Jean-Miche Basquiat, Laurent P.Berger, Chris Burden, Claire Fontaine, Eulàlia Grau, una foto de Tracey Emin, una reproducció de Barnett Newman, Tere Recarens i Pepo Salazar, entre molts altres.

Complementada amb nombrosos documents, discos, llibres i referents gràfics, la mostra té una àrea de documentació per a contextualitzar el moviment nascut al Regne Unit i els Estats Units, i segueix els rastres de la violència, el sexe, els mitjans de comunicació de masses i la intensitat i la joventut al llarg del recorregut.

CRISI DE LA MODERNITAT QUE PERDURA

"La crisi de la modernitat i pèrdua de la utopia no és una cosa que es doni a final del segle XIX, sinó que té rèpliques sísmiques al llarg del segle XX que no es van acabar ni van esgotar amb les guerres mundials, la guerra freda i la crisi del petroli", ha observat Torres.

Barenblit ha celebrat la comunió de principis del museu com són el seu discurs crític i relat alternatiu de plantejaments hegemònics en la història de l'art, com defensa també el moviment punk.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés