"Si he après alguna cosa de Llorca és la seva implicació: posa tota la carn a la graella"
BARCELONA, 4 març (EUROPA PRESS) -
El director teatral Lluís Pasqual exalça la seva admiració cap a l'escriptor Federico García Lorca en el seu debut literari 'De la mano de Federico' (Arpa), un assaig literari que oscil·la entre el relat de no ficció i les memòries, publicat aquest dimecres, i que es presentarà a Barcelona, Madrid i Granada.
En roda de premsa aquest divendres, l'autor ha expressat la seva admiració pel poeta, que ha desplegat en un llibre en primera persona fet a final de setembre, que transcorre per al lector com un passeig per les seves memòries.
Pasqual coneixia molt la germana de l'escriptor Isabel García Lorca, i ha representat la majoria del seu teatre, excepte 'Yerma', 'Amor de Don Perlimplín con Belisa en su jardín' i 'Los títeres de Cachiporra', ha enumerat.
El projecte va néixer per part de l'editorial, que va sol·licitar al director teatral unes memòries, i Pasqual ho va adaptar a un assaig literari que repesca les seves emocions cap a aquest.
"No volia fer un llibre biogràfic de Lorca, ni sé suficient d'això ni sóc la persona. Les coses que es poden trobar en Google no fa falta fer-les", ha explicat el director teatral.
TOTA LA CARN A LA GRAELLA
"Si he après alguna cosa de Lorca és la seva implicació: posa tota la carn a la graella", ha confessat Pasqual, que ha dit sentir-se molt implicat amb el teatre que fa.
"Deixo anar coses que he après de Lorca, del seu teatre i de la seva poesia. És la meva obligació traspassar aquest coneixement", ha dit Pasqual, que ha remarcat la necessitat de recollir i traspassar una informació sensible i de primera mà sobre el seu aprenentatge de Lorca.
Pasqual ha explicat que quan va morir Lorca, en la seva trentena, estava i va arribar a formes "molt delicades" d'escriptura, ja que estava creant sonets i 'La casa de Bernarda Alba'.
"Forma part d'aquesta quantitat de gent que als 30 i pic desapareixen i, tot i això, han fet una obra monumental que un no s'explica com la poden haver fet. Brillen molt i després s'apaguen", ha sintetitzat.
D'entre tota la seva creació, Pasqual s'ha decantat pel Lorca "més revolucionari, més avançat al seu temps, més trencador formal. El Lorca més desconegut", i ha lamentat que el franquisme va intentar apropiar-se per consciència dolenta del Llorca més folklòric.
El director teatral ha descartat fer un altre assaig literari sobre altres autors, tot i que ha assegurat que amb cap d'ells ha tingut "aquesta relació tan continuada".
"És nou fer una cosa sol i no poder-la compartir amb els autors. Això és nou i em sembla que ho hagi escrit un altre perquè després d'estrenar mai més torno a veure una funció meva, només les escolto", ha dit.
Ha descartat també que en aquest assaig hi hagi la llavor d'una futura obra de teatre: "Vaig escriure teatre amb 'vint-i-pocs' anys i el dia que vaig descobrir que podia muntar l'obra d'un altre vaig decidir que mai més".