Actualitzat 22/10/2015 16:55

L'Espai Lliure explora els límits de la cobdícia en la trilogia 'Tot pels diners'

El Espai Lliure acoge la trilogía 'Tot pels diners'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 31 març (EUROPA PRESS) -

El Teatre Lliure de Barcelona explora els límits de la cobdícia humana en la trilogia coordinada per David Selvas 'Tot pels diners', que inclou els muntatges 'Mammón', de Nao Albet i Marcel Borràs; 'Cleòpatra', d'Iván Morales, i 'L'Onzena plaga', de Victòria Szpunberg i David Selvas.

Segons ha explicat en roda de premsa el director del teatre, Lluís Pasqual, les tres obres, amb tres estètiques diferents, es podran veure d'abril a juny a l'Espai Lliure de la sala, mentre que a la sala gran aquests muntatges coincidiran amb la gran crítica a la banca, 'Frank V'.

Aquest plantejament --que és una coproducció del Lliure i La Brutal-- neix de la idea que la crisi econòmica ha augmentat les preguntes sobre la relació de l'home amb els diners, cosa que ha donat lloc a una dimensió social i emocional interessant d'explorar, i que es materialitza en aquests tres muntatges.

EL PERSONATGE: DYLAN BRAVO

La trama es teixeix a través d'un mateix personatge, Dylan Bravo, que travessa les tres obres --cadascuna d'elles representa un moment de la seva vida-- en un recorregut emocional a través del materialisme.

La trilogia planteja un mapa sobre els límits íntims del que cadascun està disposat a fer per diners, i ho fa a partir de la cultura, l'entorn social i la vida en parella, que articulen temàticament els tres espectacles.

La primera de les propostes, 'Mammón', podrà veure's del 10 al 26 d'abril, i explica com a prop de l'antiga Khalpe --actual Alep-- dues famílies conviuen en harmonia admirant la bellesa natural de l'entorn, però l'arribada d'un home misteriós altera la pau.

"Hem aprofitat per parlar de conflictes actuals que són motivats pels diners", ha dit Albet, que ha relatat que aquesta història parteix d'un mite fenici, actualitzat, que permet abordar la qüestió de la Síria actual, immersa en una cruel guerra.

'Cleòpatra', de Morales comptarà, del 6 al 24 de maig, amb les actuacions d'Anna Azcona, Clàudia Benito i Manel Sans, i explica com Dylan, després de viure quinze anys en una Babilònia de pecat, torna a Barcelona per desintoxicar-se del sexe de pagament i de la cocaïna, i acaba llogant una habitació al Poble Sec.

Segons Morales, el seu viatge és el d'una persona que podria haver triomfat, de manera que "encarna la cultura de la pilotada des del punt de vista del 'looser'", tot i que cada peça és un món en si mateix i es pot veure aïlladament, ha avisat.

"És una obra de teatre per parlar del que està passant aquí i ara", ha comentat Morales, que va passar un any documentant-se i cinc mesos preparant l'estructura de l'obra.

Morales ha incidit en la importància que és una obra que parla de temes molt pròxims a l'espectador: "Jo mateix sóc un precari", ha expressat.

L'últim muntatge, del 4 al 21 de juny, 'L'onzena plaga' té dues lectures: una, una plaga de rates --extreta de quan l'autora del text, Victòria Szpunberg, va haver de superar la fòbia a aquests animals--, i l'altra, "una plaga sistèmica, invisible que ho converteix tot en una mercaderia", que fa al·lusió als diners.

"Una plaga és més pragmàtica i fòbica i l'altra és més invisible i perillosa", ha alertat l'autora, que ha donat a llum un text coral sense un clar protagonista més enllà del personatge comú de Dylan, ple d'elements onírics i grotescos.

Els protagonistes són la burgesia decadent i "com la gent s'acostuma a no tenir diners i a convertir-se en persones desesperades que tenen el costum de comprar diàriament".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés