Actualitzat 31/03/2017 06:58

Les obres del Sorolla "més internacional i cosmopolita" arriben a la casa museu del pintor a Madrid

MADRID, 24 nov. (EUROPA PRESS) -

La casa museu de Joaquín Sorolla albergarà des d'aquest dijous 24 de novembre l'exposició 'Sorolla a París', en la qual es reuniran un total de 66 obres del pintor en què es mostra la seva faceta "més internacional i cosmopolita", segons ha explicat a Europa Press una de les comissàries de la mostra, María López.

Dividida en quatre apartats, la mostra --oberta al públic fins al 19 de març del 2017-- parteix del primer viatge a París de Sorolla el 1885, fins la seva consagració com a gran pintor de les elits del seu temps. Més d'una trentena d'obres són propietat de col·leccions particulars i institucions culturals de sis països, moltes de les quals "no havien estat presentades" mai a Espanya.

Les obres d'aquesta exposició constitueixen les grans fites internacionals de la carrera de Joaquín Sorolla i van ser seleccionades per ell mateix per ser presentades en els grans certàmens internacionals (com el Saló de París, la Biennal de Venècia o les Sezession de Munic, Berlín i Viena), així com en les exposicions monogràfiques que va realitzar en les galeries Georges Petit de París o Edward Schulte de Berlín.

"Són potser les dues qüestions que més destaquen de l'exposició: d'una banda és la qualitat d'unes obres seleccionades pel mateix Sorolla per presentar-se a l'estranger, amb vocació internacional i cosmopolita; de l'altra, la seva honestedat, en voler tots els anys seguir-ne aprenent i beure de les fonts estrangeres malgrat els seus èxits"; ha apuntat López.

CLOTILDE NUA

'Cosint la vela', 'Retrat de Lucrecia Arana', 'Elena entre roses', 'El pot blanc' o 'Clotilde passejant en els jardins de la Granja' són alguns dels títols que podran contemplar els visitants de l'exposició, en què es pot observar l'evolució de la paleta de l'artista. "Tenia una gran humilitat, i sumava al seu art tot allò que anava veient d'altres artistes", ha assegurat.

Un altre apartat de la mostra recull un Sorolla "més íntim", en què s'inclou el famós retrat de la seva dona Clotilde nua al llit, tapada lleugerament amb el llençol. "Era tremendament familiar, adorava retratar els seus familiars i, de fet, hi ha una frase molt bonica que escriu a la seva dona: 'He fet bé de portar el teu retrat, perquè és més veritat que la veritat mateixa'", ha apuntat la comissària.

VELÁZQUEZ I EL MAR

Els retrats també cobren protagonisme, i situen Sorolla com a "gran hereu de Velázquez". "Ell es va inspirar molts cops en Velázquez, però el mirava amb ulls d'estranger. A això s'hi suma la brillantor i la radicalitat de la pinzellada impressionista, però fent-la més personal i sumant una contraposició de colors i fúria cromàtica", ha asseverat.

Així mateix, el mar reapareix un cop darrere l'altre en aquestes pintures, demostrant que es va tractar "del seu tema per excel·lència". "Per a Sorolla va ser un repte permanent seguir millorant en aquest apartat i seguir concentrant-se a aconseguir una pintura pura, plena de llum i color", ha matisat López.

Coproduïda amb els museus Kunsthalle de Munich i el Musée des Impressionnismes de Giverny, l'exposició ha estat exposada a Alemanya i França on ha rebut prop de 350.000 visitants. Aquestes han estat les primeres mostres monogràfiques que s'han presentat sobre Joaquín Sorolla a Alemanya i França, des de les que es van realitzar pel mateix artista el 1906 i el 1907.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés