Publicat 31/10/2014 17:47

Juan Diego dóna vida a Ricard III en una obra que reflecteix l'ambició del poder i la temptació de la corrupció

Juan Diego
PUBLIESCENA

MADRID, 31 oct. (EUROPA PRESS) -

El Teatro Español de Madrid acull des del 6 fins al dia 28 de novembre 'Sueños y visiones del rey Ricardo III', la versió escènica de Carlos Martín, que dirigeix aquest text basat en la dramatúrgia de José Sanchís Sinisterra, i en què es mostra l'ambició del poder i la temptació de la corrupció. L'actor Juan Diego protagonitza aquesta obra al costat de Terele Pávez, Asunción Balaguer, Ana Torrent o Carlos Álvarez-Novoa, entre molts altres.

El muntatge narra la història de la monarquia anglesa des del 1471 (mort d'Enric IV) fins al 1485 (mort de Ricard III). El protagonista aquí és concebut com un assassí, vil, ambiciós i corrupte. Tot i això, la producció altera l'estructura de l'obra original i col·loca com a nou centre dramatúrgic l'escena tercera del cinquè acte, i recorre tota la seva fantasmagoria durant la nit.

Durant la roda de premsa que s'ha celebrat aquest divendres al Teatro Español, el director de l'obra ha explicat que la peça representa un "tríptic en tres plans". D'una banda, un Ricard III "polièdric", ple de "matisos, de baixades i de pujades emocionals", que se sent "menyspreat per la seva mare".

D'altra banda, un segon pla en el qual es mostra la Cort, "dividida per batalles fratricides", on hi ha un "front potent de dones" en què salten les "espurnes emocionals", i finalment un tercer pla en el qual es mostra "la guerra".

FEBLE, DELIRANT I TIRÀ

En aquesta versió s'ha buscat sintetitzar l'argument amb l'objectiu d'aconseguir ràpidament l'essència de la tragèdia, tal com ha traslladat el director, motiu pel qual s'avança l'escena dels espectres, que en l'obra original està gairebé al final.

"No volíem dramatitzar-la, però sí col·locar-ho en el pressentiment on en el personatge s'hi poden reconèixer aquestes emocions amb més facilitat", ha dit.

Pel que fa a la posada en escena, per poder distingir les diferents dimensions de manera visual, es recorre a tuls, transparències i projeccions que permeten explicar i diferenciar el somni i la realitat, el passat i el present.

Respecte al personatge, tal com ha explicat Carlos Martín, també es col·loca en diversos plans: en la seva tenda de campanya, des d'on reflexiona sobre els moments viscuts; o des de la "debilitat", per arribar finalment a una fase "delirant", i una tercera que és en què apareix el "tirà".

Per la seva banda, l'actor Juan Diego ha fet èmfasi en la vigència de l'obra i ha assenyalat que la "crueltat" és vista avui dia com un "acte heroic" que avui es mira "sense pudor". En aquest sentit, s'ha referit al poder, "el més negatiu que s'ha consolidat en el món". "No es pot suportar voler sempre més, es tenyeix de sang i qui exerceix el poder deixa de ser humà. Ricard III sotja", ha indicat.

Per la seva banda, l'actor Álvarez-Novoa ha assenyalat que aquesta obra tindrà un efecte de catarsi en "qualsevol espectador", ja que aborda l'"ambició de poder" i posa un "granet de sorra per entre tots canviar el país, que no es mereix ser com és avui".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés