"Hi ha una lluita entre el segle XIX i la modernitat. A vegades sembla que guanya una i després l'altra"
BARCELONA, 13 març (EUROPA PRESS) -
El guionista Jorge Díaz viatja en la seva nova novel·la 'Tengo en mí todos los sueños del mundo'(Penguin Random House) fins a "somnis" dels espanyols i els viatgers embarcats cap a Buenos Aires de principis del segle XX per retratar una societat afectada per la Primera Guerra Mundial, seduïda pels matrimonis concertats entre joves espanyoles i antics emigrats.
La novel·la reconstrueix l'enfonsament davant de la costa brasilera de la joia de la marina mercant espanyola Príncep d'Astúries la nit del carnaval del 4 de març de 1914 en l'efemèride d'aquest succés, en una història que, sobretot, versa sobre els somnis dels personatges i és un retrat de la societat de l'època.
En una entrevista d'Europa Press, ha explicat que les pàgines són un retrat de la societat de l'època i que versen sobre aquelles persones i les seves conjuntures: "El tràfic de blanques, els matrimonis concertats i els cuplets picants de l'època, i el naufragi del vaixell deixen de ser unes quantes pàgines", ha dit.
Guionista de sèries com 'Hospital central' i 'Acacias 38', Díaz ha explicat que va començar a escriure aquesta novel·la quan estava amb la seva anterior història 'Cartas a palacio' perquè va anar trobant documentació substancial sobre l'episodi: "Vaig arribar a la conclusió que allà hi havia una novel·la".
El naufragi, amb 400 víctimes, no va copar els titulars internacionals perquè el Titanic s'havia enfonsat feia quatre anys, i perquè milers de soldats estaven morint a les trinxeres, tot i que el succés sí que va tenir cert eco a la premsa espanyola.
UNA SOCIETAT DE SEGONA
"En els diaris semblava que hi havia morts de segona. Vaig veure que no era una història massa coneguda i podia reflectir a partir d'ella la societat de l'època i ficar-la en un vaixell que s'enfonsava, igual que Europa s'enfonsava", ha explicat.
L'autor ha reivindicat la història d'aquesta època, en què semblava que no hi havia passat res llevat del desastre de Cuba: "He trobat que el primer terç del segle XX és apassionant i, tot i això, hi ha un desconeixement absolut sobre l'època".
De fet, aquesta és la tercera novel·la que publica sobre aquests anys: "Hi ha una lluita entre el segle XIX i la modernitat. A vegades sembla que guanya una i després l'altra".
NOVEL·LA HISTÒRICA
Tot i que ha pronosticat que les seves pròximes històries seguiran transitant per aquella època, el guionista ha negat estar bolcat en la novel·la històrica: "No escric novel·la històrica; escric novel·la actual i l'ambiento en una altra època".
Sobre el seu treball com a guionista, Díaz ha assegurat que li serveix per estructurar la història, ja que està acostumat a treballar en "drames molt corals i anar barrejant les trames perquè arribin a ajuntar-se en un moment donat".
"A 'Hospital Central' ho feia contínuament. En qualsevol sèrie comences amb quatre o cinc trames", ha dit Díaz, que ha reconegut que la seva faceta com a guionista fa que li costin les descripcions.