Actualitzat 30/12/2014 13:19

Jo Nesbo s'introdueix a la "naturalesa del mal" en el thriller 'El lleopard'

El autor noruego Jo Nesbo
PENGUIN RANDOM HOUSE/NIKLAS R.LELLO

BARCELONA, 20 oct. (EUROPA PRESS) -

L'autor noruec Jo Nesbo s'introdueix a la "naturalesa del mal" en el thriller 'El lleopard' (Edicions Proa), protagonitzat novament pel comissari Harry Hole.

"He escrit sobre assassins en sèrie en novel·les anteriors, però en aquesta, com en 'El ninot de neu', m'acosto més a la naturalesa del mal", ha explicat en una entrevista d'Europa Press aquest dilluns.

Per a Nesbo, l'objectiu de la ficció no és donar respostes, sinó formular preguntes i suggerir vincles: "Com a escriptor he intentat formular les preguntes adequades sobre la naturalesa del mal".

Com les novel·les sobre monstres no parlen d'això, sinó de la gent que s'enfronta amb ells, 'El lleopard' és "una metàfora en la qual el monstre és un símbol de les pors i l'autocompassió" de cadascun.

La història està protagonitzada pel seu comissari Harry Hole, que, després de retirar-se del món i estar immers en una espiral autodestructiva, es veu empès pel brutal assassinat de dues dones torturades amb una màquina coneguda com la poma de Leopold.

Per a Nesbo, aquesta novel·la és la més complexa que ha escrit "des d'una perspectiva humana", mentre que 'El pit-roig' ho ha estat des d'un punt de vista polític, ha assenyalat.

El seu interès era tractar sobre éssers humans del dia a dia, barrejades amb persones que tenen alguna pertorbació en la seva personalitat, com un assassí en sèrie, comparat amb la sigil·lositat d'un lleopard: "És el caçador perfecte, està sempre a prop teu sense que t'adonis".

Tot i això, el títol original de la novel·la és 'Armoured heart' referint-se a l'opressió i falta d'oxigen del cor i els pulmons en una allau de neu, ha comptat.

LA POMA DE LEOPOLD

Aquest instrument (una bola que es col·loca a l'interior de la boca i de la qual surten esborronadors punxons a l'intentar-la treure), és una idea que, "sorprenentment", ve d'un record d'infància quan, al costat del seu germà, van visitar el jardí de la seva àvia, on havia pomeres i, com la dona no els deixava agafar la fruita, es van reptar a menjar-la directament: "Ella no deia res de menjar, sinó d'agafar".

"Un dia em vaig menjar una molt gran, no la podia treure, de manera que jo estava penjat en la branca de l'arbre pensant que, si em quedava allà alguns dies i la poma creixia, explotaria el meu cap?", ha relatat.

Sobre el protagonista, amb el qual ja porta deu novel·les, és "com qualsevol ésser humà", i quant més el coneix, més curiositat sent cap a ell, ha explicat Nesbo, convençut que els lectors empatitzen amb el comissari, amb qui desitgen viatjar a llocs foscos.

DOS INTENTS

"Ni m'acordava que havia fet dos intents d'escriure aquesta novel·la", ha exclamat Nesbo, tot i que ha assegurat que sempre realitza diverses versions de les seves novel·les a les quals després treu pàgines no essencials.

Per a l'autor, en literatura sempre hi ha coses a modificar, però arriba un moment en el qual cal posar punt final, i que en el seu cas ha estat un procés de dos anys des de la gestació de la idea, en combinació amb altres projectes.

L'autor es reunirà amb els seus fans aquest dilluns a les 20 hores en la Biblioteca Jaume Fuster de Barcelona, en una trobada oberta i gratuïta.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés