Actualitzat 06/10/2017 15:05

La Fundació Tàpies intervindrà a la platja amb els manters repartint postals i pareos

El col·lectiu Opavivará i membres del Sindicat de Venedors Ambulants de Barcelon
EUROPA PRESS

El Sindicat de Venedors Ambulants estampa samarretes i calçat amb la marca 'Top Manta'

BARCELONA, 5 jul. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Antoni Tàpies de Barcelona intervindrà a la platja de la Barceloneta repartint 30.000 postals amb imatges dels manters barcelonins i 100 pareos amb missatges estampats, en col·laboració amb el Sindicat Popular de Venedors Ambulans de Barcelona, ha anunciat el director de la fundació, Carles Guerra, aquest dimecres en roda de premsa.

Les accions s'emmarquen en l'exposició 'Allan Sekula. Sísif col·lectiu', ja que Sekula treballava amb el mar com a espai oblidat, i suposen traslladar a Barcelona accions similars que el col·lectiu artístic brasiler Opavivará va fer a Rio de Janeiro.

L'organització artística barcelonina The Green Parrot, resident a la Tàpies, ha capitanejat l'adaptació d'aquestes accions a la realitat barcelonina, encara que es van trobar amb moltes semblances, perquè són "ciutats marítimes turístiques i portuàries, amb creixement vinculat a grans esdeveniments multitudinaris i desplaçaments de població", ha afirmat la comissària del projecte, Rosa Lleó.

El primer projecte, 'Jo estimo els manters' -originalment 'Eu amo camelô'--, imprimirà postals amb imatges de manters de Barcelona, que repartiran els artistes d'Opavivará en mantes que situaran en diferents punts de la Barceloneta el dimarts 11 i dimecres 12 de juliol; també les lliuraran als manters, que les donaran mentre venguin, i es preveu que apareguin per diferents punts de la ciutat.

'Cangaçao' --que pren el nom dels 'cangas', nom brasiler de pareo-- consistirà en la venda de pareos en forma de performance al voltant del IEM Espai de Mar de la Barceloneta, i que estan estampats amb els lemes: 'Tots som migrants', 'Tot el poder a la platja', 'Sense censura, sense frontera', 'El plaer és revolucionari' i 'Viure és conviure'.

"No ens interessen tant els objectes com la relació que s'estableixen a partir d'ells. Traiem l'espectador d'un lloc contemplatiu cap a una posició participativa, d'estar al carrer i relacionant-se uns amb uns altres", ha explicat un membre d'Opavivará, que no ha volgut donar el seu nom perquè tots es consideren part d'un mateix col·lectiu.

"Entenem la platja com un espai de plaer. El plaer és revolucionari, creiem que ja patim massa. Farem que les persones estiguin juntes, tinguin un moment agradable per gaudir i utilitzar la platja com a lloc de debat públic", ha explicat un membre d'Opavivará, que no ha donat el seu nom perquè es considera part d'un col·lectiu.

'Cangaçao' va ser creat el 2013, quan les manifestacions del Brasil van derivar en cartells amb eslògans que usaven l'humor, i a Barcelona tindrà la implicació de l'Associació d'Artistes i Artesans de la Barceloneta, mentre que 'Eu amo camelô' es va crear quan la venda ambulant va ser prohibida pels Jocs Olímpics: "Volíem mostrar que formaven part del paisatge. I després d'aquesta acció i moltes mobilitzacions, els venedors ambulants van passar a ser protegits com a patrimoni", ha afirmat un altre membre del col·lectiu.

MARCA 'TOP MANTA'

La intervenció artística ha coincidit amb una idea sorgida del mateix Sindicat Popular de Venedors Ambulants i que ha tingut la complicitat d'Opavivará: la creació de la marca 'Top manta', amb la qual vendran samarretes i sabatilles esportives amb el logotip de la marca estampada.

Aquest logotip emula la forma d'una manta aixecant-se pels costats, la forma que adquireixen quan recullen ràpidament davant l'arribada de la Policia però també vol recordar el mar: "Pensem en un primer moment a posar una piragua, perquè molts hem vingut en elles, fent llargs viatges fins a arribar fins a aquí. Però vam veure que el que ens identifica és la manta, encara que la forma vol recordar la silueta d'un vaixell i de les onades", ha explicat el membre del sindicat Aziz Faye.

Amb la marca potenciaran el concepte del 'top manta', perquè és "un nom que ja existia, una marca ètica, solidària, popular i col·lectiva" amb la qual els manters del sindicat se senten identificats i que pretenen que pugui estendre's a altres països per acabar formant una marca internacional.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés