Publicat 15/09/2016 13:54

La Fundació Mapfre mostra el cant a la "parisenca moderna" de Renoir en una exposició

Bal du Moulin de la Galette, de Renoir, en Fundación Mapfre
FUNDACIÓN MAPFRE

La pintura 'Bal du Moulin de la Galette' torna a Barcelona 100 anys després

BARCELONA, 15 set. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Mapfre mostrarà a partir de dissabte i fins al 8 de gener el cant a la "parisenca moderna" i a l'ideal de la dona del pintor francès Pierre-Auguste Renoir en una exposició de 70 obres, la majoria de les quals procedeixen del Museu d'Orsay i Orangerie, encarregat del comissionat.

Ho han explicat en roda de premsa el director de l'Àrea de Cultura de la Fundació i també comissari, Pablo Jiménez Burrillo, i el comissari i conservador del Museu d'Orsay, Paul Perrin, que han explicat el desembarcament de grans obres mestres del pintor a la capital catalana per explicar la història de l'evolució de la dona en les pintures de l'artista.

'Renoir entre dones. De l'ideal modern a l'ideal clàssic. Col·leccions dels museus d'Orsai i de l'Orangerie' recorre en deu seccions l'evolució de la pintura de Renoir, que és conegut només com a pintor impressionista, quan en realitat només va dedicar de ple 10 dels seus 50 anys de vida artística a aquest moviment.

Tot i el gran interès de l'artista per la feminitat en les seves obres, "mai s'havia plantejat una exposició amb les dones com a fil conductor", ha destacat Jiménez, a qui Perrin ha constatat la complexitat i coherència de l'artista que al llarg de la seva carrera experimenta un canvi de l'ideal de dona.

Al principi es va interessar per la parisenca moderna, que es vestia a l'última moda i participava d'una altra manera en la vida social: "Ens pinta a una dona moderna i feliç, i ofereix un cant a l'harmonia ciutadana", ha dit el comissari espanyol.

La mà vibrant i lluminosa de Renoir es fa patent en les diferents obres que componen l'exposició, i entre les quals destaquen obres mestres com 'Bal du Moulin de la Galette', que només ha sortit cinc vegades de França, així com també 'Les banyistes' --última obra del pintor i considerada un testament pictòric--.

Jiménez ha destacat el retorn a Barcelona de la pintura del Molí de la Galette, a les portes de complir-se els 100 anys de la seva exposició a la capital catalana en homenatge als pintors francesos moderns Paul Cèzanne, Edgar Degas, Édouard Manet, Claude Monet i Alfred Sisley, a més de Renoir, entre d'altres.

Santiago Rusiñol i Ramón Casas van ser els principals impulsors de l'exposició oberta el 23 d'abril del 1917, i és que de fet els dos artistes catalans van viure al Moulin de la Galette, i d'ells es recullen també obres relacionades amb el pintor francès.

DIÀLEG AMB PICASSO

Les obres de Renoir (1841-1919) també dialoguen amb pintures de Pablo Picasso, molt interessat en l'última fase del francès que aquest torna al Renaixement i al clàssic per emmarcar a la dona despullada en la naturalesa.

El comissari francès s'ha mostrat content que l'exposició brindi la possibilitat de "crear una nova tensió entre les obres de Renoir" amb Camille Corot -inspiració per a Renoir-- i Pierre Bonnard, a més de Picasso, Casas i Rusiñol.

40 OBRES DE RENOIR

De les 70 obres de l'exposició, que també hi ha alguna escultura de Renoir, 40 són del pintor francès, i algunes procedeixen també de col·leccionistes privats catalans.

Al llarg de la seva dilatada carrera, Renoir va pintar a la seva dona, als seus amants, a les seves amigues, també a models professionals, a noies del carrer, actrius i grans burgeses, i és que la dona ha estat sempre el principal tema d'inspiració de l'artista.

Acusat de ser misogin al final de la seva etapa artística per part d'algunes corrents del segle XX, Perrin ha assegurat que la visió de Renoir de la dona "no és conservadora" en cap cas, i que la seva màxima obsessió era el de buscar la integració perfecta del cos en el paisatge al final de la seva vida.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés