Actualitzat 29/05/2017 12:46

Fundació Mapfre dedica la major retrospectiva al fotògraf Duane Michals

Fotografia de Duane Michals
DUANE MICHALS/FUNDACIÓ MAPFRE

BARCELONA, 29 maig (EUROPA PRESS) -

La Fundació Mapfre a Barcelona dedica la major retrospectiva feta fins ara al fotògraf "revolucionari" Duane Michals, considerat un dels renovadors del llenguatge fotogràfic que ha portat més enllà la inclusió de textos, seqüències i vídeos en diàleg amb altres arts.

Ho han explicat la comissària de l'exposició, que es podrà veure fins al 10 de setembre a la Casa Garriga i Nogués, Enrica Viganó i el director de Cultura de la Fundació Mapfre, Pablo Jiménez Burillo, acompanyats del fotògraf nord-americà.

"Per mi, la fotografia són preguntes", ha deixat clar el fotògraf a l'inici del seu discurs, en què s'ha mostrat fascinat pel camp de les emocions, el misteri i allò desconegut.

El 1958, Michals va viatjar a Rússia en el seu primer periple fora d'EUA i amb una càmera deixada es va iniciar en les arts fotogràfiques, que segueix conreant als 85 anys d'edat molt influenciat pel cinema, i en diàleg amb l'art contemporani, la poesia, la filosofia i la literatura.

Per a Michals (Pennsilvània, 1932), l'art és per sobre de tot expressió, i per anar més enllà del "frustrant" silenci que imposa la fotografia, va començar a utilitzar recursos com els textos a peu de foto, així com seqüències que mostren l'abans i el després de la veritat fotogràfica.

"Quan observes les meves fotografies, estàs observant els meus pensaments", diu el professional, en una frase que es converteix en clau per explicar el seu treball i filosofia de vida que el porta a parlar d'amor, mort, dona i homosexualitat.

L'exposició comença amb una selecció de retrats presos durant un viatge turístic per l'antiga Unió Soviètica, i segueix amb una mostra dels seus pintors de referència dels quals va treure inspiració i fantasia per seguir endavant: Balthus, René Magritte i Giorgio de Chirico.

La mostra també s'atura en la primera sèrie destacada de Michals que, inspirada en el fotògraf Eugène Atget, va documentar una Nova York buida i silenciosa d'un diumenge al matí que l'artista va trobar un marc per escenfificar les seves futures històries.

Un ampli espai es fa ressò de les seqüències fotografiades per Michals, així com per les preguntes sense resposta, els foto-textos, la recuperació de la tècnica de pintura a l'oli sobre instantànies i una crítica sobre el mercantilisme en l'art contemporani a la sala 'De com la fotografia va perdre la seva virginitat camí del banc'.

PROJECTE INÈDIT DE CURTS

A l'última sala, es pot visitar un projecte inèdit de Michals realitzat en format vídeo, i en què mostra una sèrie de curtmetratges on s'uneixen les invencions formals amb uns continguts que van de la poètica a la comunicació interpersonal.

El fotògraf ha revelat que es troba immers en la preparació d'una petita exposició dedicada al president d'EUA, Donald Trump: "La meva nova frontera és atacar Donald Trump, que no em cau gaire bé, tant com pugui i deixar de ser una persona educada".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés