Actualitzat 03/03/2016 16:42

La Fundació Foto Colectània indaga en l'"enigma" de la fotografia en una exposició

Exposición 'Toda fotografía es un enigma' de la Fund.Foto Colectània
M.FRIZOT/FUND.FOTO COLECTÀNIA

   BARCELONA, 3 Març (EUROPA PRESS)

La Fundació Foto Colectània indaga en l'"enigma" de la fotografia en una exposició comissariada per l'historiador francès i teòric de la fotografia Michel Frizot, que després d'una recol·lecció d'imatges inèdites i d'autors anònims aborda la singularitat del medi fotogràfic.

   Així ho ha explicat el comissari aquest dijous a la presentació de l'exposició 'Tota fotografia és un enigma' que, composta per 129 fotografies, es podrà visitar a partir d'aquest dijous i fins al 21 de maig.

   "Amb aquesta selecció he adquirit la convicció que qualsevol fotografia en realitat és un enigma. Un enigma que no forma part d'un estil o talent, sinó que constitueix el fet fotogràfic en si mateix", ha remarcat el comissari francès, que reivindica una aproximació emocional a les instantànies.

   Per a Frizot, la fotografia és una "font d'ambigüitat", i també de perplexitat, que configura una constel·lació de preguntes per a l'ull, que pesen més que les evidències que proposa a l'observador.

   Com l'art conceptual, Frizot està convençut que cada observador completa el significat de la fotografia amb la seva imaginació i experiència de vida, cosa que fa que cada imatge pugui cobrar mil significats: "El més important no és evident, depèn de l'ull que observa".

   Coproduïda per la Maison Européene de la Photographie de París, el Musée Nicéphore Niépce de Chalon-Sud-Saône, en col·laboració amb el Fotomuseum Winterthur de Suïssa, l'exposició és fruit de la recol·lecció feta pel comissari des dels 70 a mercats i fires a la recerca de "fotos antigues sense autoria, de persones anònimes i desconegudes".

   "Em vaig deixar portar per aquestes fotos que em van sorprendre i em van sorprendre perquè em van deixar més preguntes que evidències", ha subratllat el fotògraf, que ha explicat que en les seves classes d'Història de la Fotografia ensenya els alumnes a no basar la interpretació en iconografies determinades.

FOTOS QUE OBSERVEN

   Amb aquesta exposició, ha dit, vol convidar els visitants a preguntar-se com miren la fotografia i instar-los a tornar a mirar un altre cop: "L'observador tindrà la sensació que les fotos l'estan observant".

   La mostra traça un recorregut pels enigmes a través de 11 seccions diferenciades però que en conjunt proporcionen un mètode per a la visió de l'obra: esperit del lloc, l'espai de la mirada, les opcions del fotògraf, les configuracions inèdites, la resolució estètica, la figuració desordenada, l'enigma de l'atenció, l'enigma del context, l'enigma de la relació, les associacions equívoques i la profunditat de la mirada.

   Els apartats corresponen als indicis que permeten a l'espectador reviure la situació en què es va fer la instantània i reviure la situació per "restituir-la" amb la mirada subjectiva de cadascun dels visitants.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés