Actualitzat 29/03/2017 15:37

La Fundació Colectània desmunta els fonaments de la fotografia en una exposició col·lectiva

'Jo volia ser fotògraf' reuneix 11 projectes que reflexionen sobre aquest estatus actualment

BARCELONA, 10 oct. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Foto Colectània homenatja i desmunta alhora els fonaments clàssics de la fotografia en una exposició col·lectiva que uneix 11 projectes i 13 fotògrafs contemporanis per reflexionar sobre els "canvis profunds" en l'autoria, l'originalitat i la materialitat de la imatge actualment.

Ho han explicat en roda de premsa les comissàries de l'exposició 'Jo volia ser fotògraf', Fannie Escoulen i Anna Planas, que amb aquest recorregut volen donar fe de les revolucions que s'estan produint i reflexionar sobre què significa ser fotògraf avui dia.

Coproduïda per Foto Colectània i la Fundació Banc Sabadell, i que es podrà veure a Oviedo el 2017, el recorregut planteja un debat sobre on se situa la frontera entre l'apropiació i la creació en l'era d'internet, i a partir de quin moment es pot certificar que es tracta d'una instantània original.

L'obra de Sherrie Levine, pionera de l'apropiacionisme dels anys 80, obre l'exposició, que es podrà veure fins al 10 de desembre, amb la sèrie 'After Walker Evans', que s'aferra a copiar escrupolosament les reproduccions fotogràfiques de Walker Evans en desafiament sobre el valor i aura de l'obra fotogràfica.

La imatge promocional de l'exposició és una de les 83 fotografies que Mishka Henner va fer referint-se al llibre clàssic de Robert Frank 'The Americans', del qual la fotògrafa elimina gran part del contingut original, deixant contorns en blanc on abans hi havia cares, edificis, paisatges i persones.

Henner esborra aquests detalls en una clara apel·lació a la "memòria com a símbol", ha subratllat la comissària Escoulen sobre l'obra de la fotògrafa, de la qual es mostren 50 fotografies per qüestionar el rol de la fotografia en la cultura actual.

Els autors Doug Rickard i Antoine d'Agata extreuen les seves imatges directament d'internet, YouTube i arxius contemporanis, i mentre que Rickard mostra fotografies policials de prostitutes anònimes arrestades als EUA, d'Agata desmunta el 'somni americà' amb imatges de grups marginals i d'injustícia social.

"MONUMENT AL TEMPS"

Igual que Serrie Levine i Mishka Henner, Thomas Ruff i Stéphanie Solinas estableixen una connexió directa amb els grans mestres de la història de la fotografia, mentre que la francesa Laurence Aëgerter ofereix un "petit monument al temps" en una sèrie de fotografies de la catedral gòtica de Bourges.

Les instantànies han estat preses d'un llibre dels anys 50 en diferents intervals per mostrar la intervenció del sol i de la llum a la catedral, ha explicat la mateixa fotògrafa, establerta a Amsterdam.

Per la seva banda, la instal·lació 'Fax From the Library' d'Oliver Sieber i Katja Stuke inclou juntament amb les seves fotografies mostrades amb còpies de gran format en blanc i negre, dos vídeos que mostren imatges d'altres autors escanejades de llibres de la seva biblioteca personal.

La parella alemanya ensenya així els seus propis referents, ha subratllat Escoulen, que ha explicat que, mitjançant un acte de reapropiació, els dos autors copien les seves pròpies fotografies i, desistint de la seva autoria, signen les imatges junts.

RETRATS ANTIANÒNIMS

Amb la seva sèrie 'Retrats', Thomas Ruff posa en qüestió la tradició clàssica del retrat, i com a resposta als retrats antianònims dels anys 80 va produir la sèrie 'Altres Retrats', realitzats amb una càmera analògica que utilitzava la policia berlinesa als anys 70 per crear imatges completes de les descripcions de testimonis.

Stéphanie Solinas realitza un projecte de desconstrucció de la identitat d'Alphonse Bertillon, inventor de la fotografia de la identitat al qual dirigeix un sentit homenatge per la seva "importància, però també invisibilitat" en l'actualitat, ha contat la francesa.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés