Publicat 14/12/2016 16:53

Una exposició entrellaça l'obra de Miquel Martí i Pol i els dibuixos de Joan Pere Viladecans

Miquel Martí i Pol
GENCAT

BARCELONA, 14 des. (EUROPA PRESS) -

La Diputació de Barcelona, propietària del llegat íntegre de Miquel Martí i Pol, ha inaugurat aquest dimecres l'exposició 'Salveu-me la mirada', inspirada en el llibre amb el mateix títol en què s'entrellaça l'obra del poeta amb les il·lustracions que Joan Pere Viladecans ha elaborat per aquesta ocasió.

Tot i que l'exposició està basada en el llibre, presenta el seu propi discurs per mostrar el vincle que Viladecans ha establert amb l'obra de Martí i Pol, en una proposta on poesia i pintura s'entrellacen.

El llibre bibliòfil --de col·leccionista-- s'ha basat en una antologia de poemes de Martí i Pol elaborada pel crític literari Àlex Broch i ha estat editat per l'Enciclopèdia Catalana.

Aquesta antologia comprèn més de 130 poemes classificats en cinc etapes vitals del poeta, separades en cinc quaderns, un per etapa. Així, la primera , 'El fugitiu', marcada per la crisi religiosa, correspon a la seva formació i inclou poemes dels llibres: 'Porto la tarda recolzada al braç' (1948-1954), 'Quinze poemes' (1954-1955), 'Si esbrineu d'un sol gest' (1954-1957) i 'El Fugitiu' (1952-1957).

ETAPES VITALS

La segona, 'Sortir de l'oblit', coincideix amb l'etapa de realisme històric i se centra en els llibres 'El poble' (1956-1958), 'La fàbrica - 1959' (1958-1959), 'He heretat l'esperança' (1963-1967) i 'La fàbrica' (1970-1971).

El tercer quadern, 'Amb vidres a la sang', parteix del 1970 amb el diagnòstic d'esclerosi múltiple que va marcar la vida i l'obra de l'autor, i se centra en els llibres 'Vint-i-set poemes en tres temps' (1970-1971), 'Llibre sense títol' (1970-1971), 'La pell del violí' (1972-1973), 'Cinc esgrafiats a la mateixa paret' (1974), 'Llibre dels sis sentits' (1974-1975), 'Quadern de vacances' (1975) i 'Crònica de demà' (1976).

El quart quadern, 'Ara és demà', se centra en la superació del dol per la malaltia en la qual el poeta reacciona i aposta per la vida, com es preveu en els llibres 'Estimada Marta' (1977-1978), 'L'hoste insòlit' (1978), 'Les clares paraules' (1979), 'L'àmbit de tots els àmbits' (1980), 'Primer llibre de Bloomsbury' (1980-1981), 'Andorra (postal i altres poemes)' (1983), 'Llibre d'absències' (1984), 'Per preservar la veu' (1980-1984) i 'Els bells camins' (1984-1985).

La cinquena etapa, 'Un hivern plàcid', presenta les últimes creacions del poeta, procedents dels llibres 'Temps d'interluni' (1986-1988), 'Algú que espera' (1990), 'Un hivern plàcid' (1991-1993), 'Un pont de mar blava' (1993), 'Llibre de les solituds' (1995-1997) i 'Després de tot' (1990-2002).

DIFUSIÓ DE L'OBRA

Amb aquesta exposició es pretén contribuir a la difusió de l'obra del poeta per consolidar-ne el llegat cultural, educatiu i social i es podrà visitar des d'aquest dimecres fins al 4 de març al vestíbul de Can Serra.

La Diputació va assumir la integritat del llegat amb el compromís de mantenir-lo íntegre a Roda de Ter, motiu pel qual a final d'octubre van cedir l'ús del llegat a la Fundació Miquel Martí i Pol perquè el gestionin directament durant 20 anys i es beneficiïn dels ingressos generats amb l'explotació.

"No és nou que els poemes de Martí i Pol estiguin vinculats amb arts plàstiques", ha comentat l'alcalde de Roda de Ter i el president de la Fundació Miquel Martí i Pol, Albert Serra, referint-se a les portades que Viladecans ja va dibuixar les portades d'uns dels seus poemaris.

La malaltia el va deixar sense parlar i sense caminar però va conservar la vista, que es va convertir en l'única manera de comunicar-se: "La mirada el connecta amb el món i amb la gent, per això demanava que li salvessin els ulls", ha comentat Broch.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés