Actualitzat 13/07/2016 14:11

Una exposició al CCCB explora l'impacte del pensament de Ramon Llull

La instalación de Jeongmoon Choi en  el espacio de Visions
CCCB

BARCELONA, 13 jul. (EUROPA PRESS) -

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) acull l'exposició 'La màquina de pensar. Ramon Llull i l'Ars combinatòria', que explora l'impacte del pensament de Ramon Llull en les arts, la literatura, la ciència i la tecnologia i està coproduïda pel Zentrum für Kunst und Mediïn Technologie de Karlsruhe (ZKM).

L'exposició, que s'inaugurarà aquest dijous i es podrà veure fins a l'11 de desembre, té obres dels artistes Salvador Dalí, Perejaume i Jorge Oteiza, edicions de manuscrits de Ramon Llull, cartes de monarques europeus recomanant la seva lectura i un àudio de John Cage, entre d'altres.

La mostra s'emmarca al 700 aniversari de la mort de Ramon Llull (1232-1316) i combina la documentació històrica i les mirades més recents dels artistes que s'han inspirat en la seva obra, de manera que dóna a conèixer aspectes del seu pensament, proposant el seu 'Ars combinatòria' com un precedent de les noves tecnologies de la comunicació.

MÈTODE DE CONEIXEMENT

L''Ars combinatòria' és el mètode de coneixement de Llull i representa un mecanisme de figures geomètriques i símbols, que combinen lletres i conceptes, per unir els diferents sabers de l'època i aconseguir el diàleg i la pau entre les religions, ja que ell buscava un model de la realitat que impliqués el món, l'home i Déu.

"Ramon Llull va ser el primer a descobrir l'eficàcia de la combinació entre conceptes per entendre l'univers, és l'erudit més eminent i el precursor de la modernitat", ha dit el director de la ZKM, Peter Weibel.

El comissari de l'exposició i catedràtic d'Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra (Upf), Amador Vega, ha afegit que la tradició entén Llull com el creador d'una màquina de pensar perquè va defensar la teoria que tots els elements de la realitat que embolcallen el món estan relacionats entre ells i amb Déu, que es transmet com a model a la resta de la realitat.

QUATRE ESPAIS

La mostra s'organitza en quatre espais que reben el nom de 'Visions', 'Entremons de Ramon Llull', 'Variacions sobre l'Ars magna: lògica, mística i poesia' i 'Microcosmos lul.lià'.

El primer dóna la benvinguda a l'espectador i el submergeix en el món de les sensacions que definia Llull, des d'una visió contemporània a partir de l'obra de l'artista sud-coreana Jeongmoon Choi, i el segon s'endinsa en la vida del filòsof a través d'un manuscrit animat que demostra com es va moure entre mons diferents per unir-los.

La tercera secció té tres subapartats i és la més extensa, ja que conté les obres d'una llarga llista d'autors influenciats per l'obra de Llull, com Dalí i Oteiza, i finalment l'exposició acaba amb la instal·lació 'La rel de l'arbre és una roda', que ha fet l'artista Perejaume especialment per a la mostra.

"Els criteris per escollir les obres de l'exposició han estat els mateixos que la hipòtesi de Ramon Llull, que són el moviment i la interactivitat, i hi ha artistes en l'exposició que s'han inspirat explícitament en aquesta teoria, però també hem escollit altres obres que tenen una lectura implícita del pensament de Llull", ha conclòs Vega.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés