Actualitzat 22/02/2016 13:56

Enrique Vila-Matas plasma la passió per l'"art com a fe" en la novel·la 'Marienbad eléctrico'

Enrique Vila-Matas ha publicado 'Marienbad eléctrico'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 22 Febr. (EUROPA PRESS) -

   Enrique Vila-Matas ha plasmat la seva passió per l'"art com a fe" en la seva última novel·la, 'Marienbad eléctrico" (Seix Barral), que va sorgir a partir de trobades amb l'artista francesa Dominique González-Foerster, a qui va conèixer el 2007, ha explicat la directora de l'editorial, Elena Ramírez, aquest dilluns en roda de premsa.

   "És d'una naturalesa inclassificable, un llibre feliç i una novel·la insòlita", ha descrit Ramírez sobre l'obra, que el 2015 va publicar l'editorial Almadía de Mèxic, així com l'editoral francesa Christian Bourgois i a l'Argentina, Caja Negra.

   "És una instal·lació, un text de catàleg, fins a un poema. O com m'ha dit un amic, és una novel·la única sense gènere", ha apuntat l'escriptor, autor d''Aire de Dylan', 'Kassel no invita a la lógica' i 'Dublinesca', entre d'altres.

'L'ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD'

   Amb un títol que reviu la pel·lícula d'Alain Resnais, el llibre de Vila-Matas ha estat un encàrrec de la seva editora francesa, Dominique Bourgois, qui li va demanar que escrivís un text a partir de la seva relació amb l'artista francesa.

   "Durant una desena de dies vaig estar veient la pel·lícula, sense entendre res. Després al cap d'uns anys vaig tornar a veure-la i vaig parlar amb Grillet, que em va preguntar si l'havia entès", ha explicat l'escriptor sobre la conversa que ha tingut amb el guionista de la pel·lícula.

   "Tenia dues opcions, però al final vaig decidir dir-li que no ho havia entès. La cara de Grillet va ser d'una enorme satisfacció", ha fet broma Vila-Matas.

CREACIÓ ARTÍSTICA I AMISTAT

   "Vaig decidir explicar els equívocs successius sobre la idea que vam estar col·laborant junts amb Dominique", ha manifestat Vila-Matas, tot i que ha explicat que les trobades amb l'artista suposen un flux d'influències molt important.

   Quan Vila-Matas preparava 'Dublinesca', González-Foerster li va dir que per a l'exposició al museu Tate de Londres parlaria sobre la idea del diluvi: "Jo ho vaig fer sobre el diluvi en la literatura i li vaig proposar que posés una orquestra híbrida de jazz que es diria 'Marienbad eléctrica', tot i que al final no ho va fer", ha anotat l'escriptor.

   "Marienbad' sona a segle XIX i a balneari vell, mentre que 'elèctric' sona a segle XXI", ha continuat l'escriptor, que ha puntualitzat que també té a veure amb el pas de Bob Dylan a la guitarra elèctrica, moment en el qual els fans el van rebutjar amb insults.

   'Marienbad elèctric' és un llibre breu sobre la creació artística, des de l'escriptura com a llenguatge i a través de l'admiració que genera una amistat com la de Vila-Matas i González-Foerster.

    Amb motiu de la retrospectiva que González-Foerster va fer per al museu Pompidou de París, la francesa li va lliurar una clau que només tindria l'escriptor: "Em va recomanar no entrar ja que potser no m'agradava el que veuria", ha explicat Vila-Matas.

   "Era una habitació que donava a una altra, però la clau que jo tenia no servia", ha continuat Vila-Matas, que està preparant un llibre de ficció que trencarà amb les línies que ha seguit fa poc.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés