Actualitzat 16/11/2016 17:34

Cristina Fernández Cubas (Premi Nacional de Narrativa): "La imaginació pot salvar-nos"

BARCELONA, 16 Nov. (EUROPA PRESS) -

L'escriptora catalana Cristina Fernández Cubas ha compartit el Premi Nacional de Narrativa, que s'ha conegut aquest dimecres, amb tots els escriptors de contes, i ha trencat una llança a favor de la fantasia i el misteri: "La imaginació pot salvar-nos".

En roda de premsa després de l'anunci del guardó per 'La habitación de Nona' (Tusquets), l'escriptora i l'editor Juan Cerezo han celebrat que és la primera vegada que un llibre de contes s'emporta aquest premi, sent el dels contes un gènere "poc valorat" tradicionalment.

"Llegint un llibre la imaginació de l'altre et pot salvar i curar, imagina't la teva", ha subratllat l'escriptora, preguntada per les possibilitats de la fantasia.

"M'interessa el que no es veu, els forats negres que pugui tenir la realitat, i sempre ha estat així, amb l'obsessió de no repetir-me. Crec que no m'he repetit mai, perquè hi ha tant a investigar i tants mons en els quals ficar el nas", ha exclamat.

Fernández Cubas (Arenys de Mar, 1945) ha reivindicat el conte dirigit a un "lector col·laborador", al qual ella veu còmplice d'un relat amb el qual endinsa el lector en paisatges plens de misteri i fantasia.

Amb 'La habitación de Nona', Fernández Cisternes va trencar vuit anys de silenci i va il·luminar un "llibre molt especial" --ha dit-- amb el qual va revisitar la infància, la maduresa i la soledat i que va connectar amb el seu primer llibre 'Mi hermana Elba' -obligatori en Batxillerat des de fa dos anys--.

Ha parlat del "cop de sorpresa terrible" i l'alegria que li ha provocat la trucada per anunciar-li el premi, del qual no sabia ni que era candidata ni que es coneixia aquests dies.

En els seus llibres, la versemblança és "absolutament necessària" per explicar coses aparentment estranyes, ha remarcat Fernández Cubas que en les seves històries tracta de convertir-se en arquitecta, rellotgera, antropòloga i moltes altres professions potencials.

Per al seu editor, Cristina Fernández Cubas -que el 1980 va lliurar el seu primer esborrany a Beatriz de Moura-- ja comença a ser tractada com una escriptora clàssica en vida per la seva "trajectòria exemplar".

L'escriptora, deixebla d'Edgar Allan Poe, ha admès sentir-se un vers solt pel que fa a tipus d'escriptura, i ha fet broma: "Em sento molt acompanyada, però anant a la meva".

LECTORA DE CONTES D'"AMPLI ESPECTRE"

S'ha definit com una "lectora de contes d'ampli espectre" amb grans comptadors d'històries com José María Merino, Flavia Company, Mercedes Abad, David Roas, Ignacio Martínez de Pisón i Enrique Vila-Matas -tot i que aquests dos últims no només han cultivat el gènere del conte--.

"M'agraden les coses misterioses, inquietants, però no les de vísceres. M'agrada el terror gustós que no s'endevina el final, i últimament endevino molt el final", ha opinat divertida.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés