Actualitzat 26/04/2017 15:48

CaixaForum de Saragossa dona a conèixer la relació de Marià Fortuny amb Andalusia a través de 152 obres

152 Obras De Mariano Fortuny Se Exponen En Caixaforum
EUROPA PRESS

En una exposició que estarà oberta del 27 d'abril al 27 d'agost

SARAGOSSA, 26 abr. (EUROPA PRESS) -

Un total de 152 dibuixos, esbossos i alguns olis de Marià Fortuny (Reus, 1838-Roma, 1874) s'exhibeixen al CaixaForum de Saragossa del 27 d'abril al 27 d'agost, sota el títol 'Andalusia en l'imaginari de Fortuny'. L'artista va passar dos intensos i feliços anys entre 1870 i 1872 a Granada.

L'exposició ha estat organitzada per l'Obra Social La Caixa, el Patronat de l'Alhambra i Generalife, i el Museu Nacional d'Art de Catalunya. Després de la seva estada a la capital aragonesa, la mostra es traslladarà a Sevilla.

L'assessor tècnic en tutela i promoció cultural de l'Alhambra i el Generalife, Mariano Boza, ha destacat la col·laboració entre les entitats organitzadores, al mateix temps que ha recordat el suport d'una dotzena d'institucions de prestigi nacional i internacional que han prestat diverses obres de Fortuny per "fer possible" l'exposició.

El Museu del Louvre, el Museu del Prado, el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), el Museu d'Orsay, la Biblioteca Nacional, els Museus de Belles Arts de Bilbao, el Museu Goya de Castres i el Palau Fortuny de Venècia, han contribuït deixant obres per a la mostra. A més, ha informat Boza, "diversos col·leccionistes privats han participat en aquesta iniciativa cedint diverses pintures".

El director de l'Àrea de Cultura de la Fundació Bancària La Caixa, Ignasi Miró, ha recalcat que aquesta selecció "reconstrueix la trajectòria artística del pintor a Granada", una de les etapes "clau" de la seva carrera.

Totes les peces que formen part de l'exposició reflecteixen el "profund contacte" que Fortuny va adquirir en els dos anys que va viure a Granada, ha manifestat el comissari de l'exposició i Conservador en Cap de Dibuixos i Gravats del Museu Nacional d'Art de Catalunya, Francesc Quílez.

Marià Fortuny era un "pintor de prestigi" abans de la seva arribada a Andalusia i es caracteritzava per l'ús de tècniques costumistes, les quals li van proporcionar "fama i beneficis". Encara que el pintor es trobava en el "zenit" de la seva carrera, va decidir anar al sud amb el propòsit de "reinventar-se i madurar com a artista", ha apuntat Quílez.

A la seva arribada a Granada, ciutat que en aquella època no gaudia de la rellevància cultural actual sinó que s'estava considerada "perifèria nacional", Fortuny va quedar "enlluernat" per l'"estretor" dels carrers i el descobriment de l'Alhambra. Quílez ha relatat que durant aquesta etapa va treballar amb "total llibertat" i va atorgar a les seves obres "el gust que va adquirir per l'oriental".

D'aquesta manera, Granada es va convertir en una font d'inspiració per renovar la seva pintura", ha dit el comissari. L'obra de Fortuny comença a incloure referències a la ciutat, com els seus paisatges o recorreguts urbans, protagonitzats per personatges de l'època. Es tracta de diverses composicions "sobre moments i sensacions que Fortuny capta mentre observa alguna cosa que li crida l'atenció".

D'altra banda, amb motiu del bateig del seu fill Marià a l'Alhambra, Fortuny va rebre la visita d'artistes i amics del seu cercle com els Madrazo, Martín Rico o Moragas, però també procedents d'Europa, com Clairin, Regnault o Benjamin Constant, i als quals els va traslladar "el seu interès per l'orientalisme". Per a alguns d'ells, aquest concepte també els va servir com a "font d'inspiració" per a futures composicions, ha comentat Francesc Quílez.

L'ALHAMBRA DE TELÓ DE FONS

Durant la seva estada a Granada, Marià Fortuny converteix el palau de l'Alhambra en l'escenari habitual de les seves composicions, no només les orientalistes, sinó també, encara que menys nombroses, les de temàtica de gènere.

Per a ell, aquest espai representa "la materialització d'un somni i la satisfacció d'un vell anhel. Un marc perfecte perquè el seu orientalisme adquireixi una escenografia inèdita", ha subratllat Francesc Quílez.

El seu entusiasme per aquest magnífic monument el va portar a convertir el Palau de l'Alhambra en el seu estudi de treball. Aquí van sorgir algunes de les seves obres més representatives.

Així, el pintor català es va nodrir d'aquest enclavament granadí per dotar de "entitat històrica i escenogràfica" a una de les temàtiques "més característiques" del seu treball, ha conclòs Quílez.

ALTRES ACTIVITATS

El director de CaixaForum Zaragoza, Ricardo Alfós, ha assegurat que l'exposició de Marià Fortuny "inicia" una sèrie d'activitats. Aquest dijous 27 d'abril, a les 19.00 hores, el coordinador de Col·leccions i Conservador en cap del Gabinet de Dibuixos i Gravats del MNAC, Jesús Quílez, oferirà una conferència sobre les obres que componen la mostra.

També es realitzaran diverses visites guiades obertes per al públic en general. Els dimecres, a les 18.00 hores; els dissabtes, a les 19.00 hores i els diumenges, a les 12.00 hores, seran comentades per un guia.

Les visites concertades per a grups es poden sol·licitar en castellà, anglès i francès. La reserva es formalitzarà per telèfon, en el número 976 76 82 01.

I, finalment, les visites amb cafè-tertúlia es desenvoluparan els dimecres a les 16.30 hores, o bé acordant dia i hora en el cas dels grups. Les reserves es realitzen en el mateix número de telèfon abans indicat.

D'altra banda, Alfós ha informat sobre la celebració d'un curs de pintura, programat amb motiu de l'exposició de Fortuny, titulat 'La Paleta de colors' i que serà a càrrec de l'artista resident de 'Winsor & Newton', Miguel Torrús. Aquestes classes s'impartiran del 30 de maig a l'1 de juny, de 10.00 a 14.00 i de 16.00 a 20.00 hores.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés