Actualitzat 10/02/2016 13:26

El CaixaForum mostra una "obra d'obres" de l'artista Juliao Sarmento en una exposició

El artista Juliao Sarmento en el CaixaForum
EUROPA PRESS

Obres de Degas, André, Richter, Judd i Calhau dialoguen a l'espai

   BARCELONA, 10 Febr. (EUROPA PRESS) -

   El CaixaForum de Barcelona mostrarà a partir d'aquest dijous l'exposició 'El pes d'un gest' considerada una "obra d'obres" de l'artista portuguès Juliao Sarmento, una veu principal de l'art contemporani actual que ha escollit 67 obres de les col·leccions Macba, Fundaçao Calouste Gulbenkian i La Caixa.

   "Veig l'art d'una manera més innocent que els comissaris", ha relatat l'artista i comissari, que ha destacat la problemàtica de treballar sobre col·leccions que atresoren gairebé 17.000 peces molt riques i magnífiques que donarien peu a 50 exposicions més.

   "Aquesta exposició d'objectes no és sinó un cos gegantí, un organisme viu fet real per la suma de les parts que ho componen", subratlla l'artista que, si bé no presta cap de les seves obres a la mostra, reivindica el conjunt com una obra mestra seva a la qual cedeix el títol d'una de les seves obres.

   "Volia crear moltes zones de conflicte i disfuncions, però que després funcionen, i barrejar les col·leccions de manera que funcionessin soles per no fer visibles les diferències entre les quals hi ha", ha explicat en roda de premsa.

   El 'Retrat d'Henri Michel-Lévy' d'Edgar Degas és una de les peces més sorprenents de l'exposició, que dóna la benvinguda al visitant al costat d'una escultura de Juan Muñoz a manera d'"invitació", ha indicat l'artista.

   Diàlegs com el de Degas i Muñoz se succeeixen al llarg del recorregut, que Carld André i Ignasi Aballí protagonitzen una de les sales, i Donald Judd perd la seva hegemonia en espais blancs i diàfans per conviure estretament amb una dona enigmàtica de Jorge Barradas i fotografies d'August Alves da Silva que es reflecteixen entre ells.

   "Volia ensenyar coses d'una altra manera", i també altres formes d'artistes reconeguts com Philip Guston, del qual no mostra les seves figures reconegudes del Ku Kux Clan, sinó que aposta per les pintures gestuals que ha fet al seu moment de transició cap a l'art més reconeixible del seu llegat.

   Entre les figures "fonamentals" es troba Fernando Calhau i també Sigmar Polke que presideix un tríptic de gran format en una sala en la qual destaca la presència l'escultura 'Durant el somni' de Rui Chafes que es mostra fràgil dins de la gran gravetat d'un dens ferro, ha indicat l'artista.

   "Tota la exposició és una obra d'art", ha destacat la directora general adjunta de la Fundació Bancària La Caixa, Elisa Durán, que ha celebrat que el comissariat s'hagi dut a terme per la figura d'un artista.

   "Els artistes ens poden oferir una visió diferent a la qual ens ofereixen els comissaris, menys programàtica i més lliure", ha remarcat Duran, contenta de l'acord fet per La Caixa i Gulbenkian el 2013.

EXPOSICIÓ D'ARTISTA

   És una "exposició d'artista", ha emfatitzat el director del Macba, Ferran Barenblit, que ha exalçat l'eix mediterrani-atlàntic de l'exposició, que ha dit que té alguna cosa de barroca, entesa com una cultura de tensions, de situacions imprevistes.

   "No estarem davant d'una exposició habitual", ha advertit Barenblit, que ha subratllat que el teló de fons que es desenvolupa el recorregut suposa una successió d'intensitat i emocions que posen el centre al visitant.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés