Actualitzat 19/01/2016 18:32

Aragó reclama les pintures de Sijena tot i que el MNAC les hagi conservat "molt bé"

Obras murales de la Sala Capitular del Monasterio de Sijena
MNAC

   OSCA/BARCELONA, 19 Gen. (EUROPA PRESS)

L'advocat Alberto Gimeno, que representa el Govern d'Aragó en la vista per determinar si les pintures murals del Monestir de Sijena han de ser retornades a la comunitat o continuar al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), ha afirmat que el museu ha conservat "molt bé" aquestes obres, tot i que ha rebutjat les proves dels perits de la Generalitat per considerar-les irrellevants.

   El Jutjat de Primera Instància número 2 de la capital d'Osca ha acollit aquest dimarts la segona jornada del judici, en què el Govern aragonès reclama la devolució de les pintures per reinstal·lar-les a la Sala Capitular del Reial Monestir, mentre que la Generalitat reclama conservar-les al MNAC, on es troben des de fa dècades.

   Els perits catalans han posat en relleu de la tasca de recuperació, conservació i manteniment de les pintures, tot i que Alberto Gimeno ha ressaltat que a la vista oral no se'n jutja la conservació.

   L'advocat aragonès ha dit: "En el litigi mai no s'ha discutit el tema de la conservació de les pintures, mai no s'ha posat en dubte la conservació del Museu, sinó que es demana, en nom de les propietàries, que retornin les pintures i en conseqüència les pericials d'avui no són rellevants amb vista als arguments que esgrimim a la demanda".

   "Els arguments de la nostra demanda no han estat respostos per les contraparts", ha dit Gimeno, que ha deixat clar que des d'Aragó no es discuteix la conservació de les pintures.

PROTECCIÓ

   Per la seva banda, l'advocat de la Generalitat Xavier Muñoz ha considerat que les pericials sí que són rellevants: "Tot és un conjunt i en aquest litigi es jutja des de diferents perspectives i també és important el paper que juguen des del punt de vista museístic aquests béns allà", ha declarat.

   Muñoz ha comparat la reclamació que fa Aragó de les peces del Reial Monestir amb l'adopció d'un nen: "Això és com l'adopció, quan un nen queda abandonat i al cap d'uns anys apareix la mare biològica i el reclama".

   "Aquest nen ha hagut de menjar cada dia i s'ha hagut de cuidar cada dia i això és el que ha passat amb aquests béns, que s'han hagut de cuidar cada dia com ho ha fet la Generalitat des de l'any 36 fins al dia d'avui", ha afegit.

   "Es va voler protegir aquests béns, ja que l'any 36 l'edifici estava cremat i si no s'haguessin protegit aquestes pintures no existirien", ha subratllat.

   La part aragonesa, Govern d'Aragó i Ajuntament de Villanueva de Sijena, intenten demostrar que els frescos es troben en dipòsit i que formen part d'un enclavament declarat Monument Nacional i és en conseqüència indivisible.

   El museu català i l'Administració catalana al·leguen que el 17 de desembre del 1992 les monges santjoanistes van fer una cessió en préstec indefinit a la Generalitat, a l'espera que el Vaticà autoritzés la cessió definitiva, que no va arribar després de la mort de les últimes monges de la comunitat.

   Les pintures murals romàniques van ser extretes i restaurades el 1936 per l'historiador de l'art i responsable de salvament de patrimoni durant la Guerra Civil, Josep Gudiol, després d'un greu incendi provocat per un grup anarquista.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés